BIM בעבר הוצג ככלי טכנולוגי, היום זה כבר ברור בעולם שBIM הינו מנוע צמיחה ארגוני שמסייע למחלקות רבות בארגון. בפרק זה נעסוק בInformation- (המידע) הטמון במודל הBIM ואיך הוא מספק תובנות עסקיות למחלקות השונות בארגון, מהדרג הניהולי הבכיר ועד אחרון העובדים בשטח, כולם מקבלים מידע אמין ורחב יותר שמסייע להם בעבודתם.
הנהלה בכירה ואסטרטגיה ארגונית – נתוני הBIM מספקים שקיפות ושליטה טובה יותר על הפרויקט עבור ההנהלה. ההנהלה רגילה להיות תלויה במנהלים ובדוחות תקופתיים על מנת להביא מצב קיים – תכנון מול ביצוע והם צריכים לקחת את המידע וממנו להשליך לתובנות עסקיות ולייצר אסטרטגיה עסקית.
לעומת זאת ארגונים שהם מונחי BIM Data יכולים לקבל Dashboard (לוח מחוונים) ניהולי שמציג את אחוז התקדמות הפרויקט, עלות פרויקט – תכנון מול בפועל, מצב הפרויקט ברמת צווארי בקבוק האם יש צורך להקצות יותר משאבים לפרויקט כזה או אחר. למעשה המידע מספק להנהלה מבט-על על הפרויקטים השונים דווקא מהסתכלות עסקית שיכולה להניע אותם לקבל החלטות עסקיות אסטרטגיות. לדוגמא פרויקטים מסוימים שיותר רווחיים ביחס לשאר, אזורים גאוגרפיים שההתקדמות הפרויקט בהם מהירה יותר. באמצעות תובנות אלו ההנהלה יכולה לגבש אסטרטגיה עיסקית מושכלת – אילו פרויקטים עדיפים לה והיכן היא מרוויחה יותר. במידה ואנחנו גם מחברים למידע מערכת AI שלומדת את הפרויקטים התובנות יכולות להיות גם על בסיס עתידי מתובנות ודפוסי העבר.
מנהלי פרויקטים/ מנהלי ביצוע /מנהלי עבודה ומנהלי BIM – הם המשתמשים העיקריים בתובנות המופקות מהBIM Data. מבחינתם הBIM משפר את התיאום בין יועצי הפרויקט, כולם עובדים על אותו מודל וכך זרימת התקשורת טובה יותר ושיתוף הפעולה בינהם גובר. מנהלי פרויקטים שעובדים בכלי BI עם נתונים הBIM יכולים לקבל תמונת מצב עדכנית בכל בוקר לגבי הפרויקט, אילו משימות מתוכננות להיום? היכן עלולות להיות התנגשויות ובכך להעביר את המידע לשט ולחסוך הרבה בזבוז זמן וטעויות.
אנשי הביצוע העובדים עם מודל ה-BIM בטאבלטים מקבלים את המידע העדכני והנכון ביותר לצורכי ייצור בשטח, בנושאים שישנה התלבטות/ שאלה, התקשורת בין הביצוע לתכנון הופכת מיידית מה שגורם לחיסכון בזמן, כסף, טעויות וגם בחיסכון במשאבים ובפסולת בניה. התוצאה היא עמידה בלוחות זמנים ובתקציב בצורה יעילה ואפקטיבית.
מחלקת הכספים ורכש – גם מחלקת הכספים יכולה לקבל תובנות מהBIM Data. מעצם כך שמהמודל ניתן להוציא את כל הכמויות והעלויות של כל החומרים ומוצרים שיש לרכוש, אנשי הכספים יכולים לקבל תחזיות עדכניות לעלות הפרויקט ככל שהפרויקט מתקדם וכך לקבל Forecast תחזית עלויות בזמן אמת. בנוסף, הם יכולים לראות מבעוד מועד חריגות תקציב לבחון אותם ולנסות לתקן ולעדכן במידה הצורך.
אנשי הרכש יכולים לשלוט בזמן ובחומרים הנרכשים בהתאם לזמן בו הם צריכים להגיע לאתר הבניה. ביצוע רכש בשיטה Just In Time שהיא חלק ממתודולוגיית Lean מתייחסת לאתר הבניה כאתר הרכבה /ייצור והשיטה אומרת קונים את מה שצריך, בזמן שצריך ובכמות שנדרשת – ללא בזבוזים. בדרך זאת מתעסקים במינימום מלאי, בזרימה רציפה של מה שצריך, תגובה מהיר לשינוי שוק ומניעת בזבוז של זמן, חומרים תחזוקה ואחסון.
התנהלות של מחלקת הרכש בשיטה זאת מקטינה משמעותית שטחי אחסון מייעלת את תזמון הקבלנים וחוסכת הרבה כסף.
בנוסף, ברגע שלארגון יש את מידע על פרויקטים קודמים זה יכול לסייע להם במו״מ עם ספקים לגבי פרויקטים חדשים.
תובנות הBIM מאפשרות למחלקת הכספים והרכש להיות יותר בשליטה על הפרויקט בהיבטים הכלכליים ומסייעת להם להימנע מהפתעות לא צפויות.
מחלקת השיווק והמכירות – לBIM יש ערך רב גם שיווקית וגם במכירות. חיבור המודל לשיווק הופך לעוצמתי, ניתן להשתמש בהדמיות המודל ולשדרג אותם ברמה גבוהה מאוד באמצעות כלי AI. ניתן לשווק את הפרויקט בתמונות מרהיבות, ניתן לעשות ״סיורים וירטואליים״ באמצעות כלי AR/VR לרוכשי דירה פוטנציאליים בתוך הדירה בזמן שעדיין לא התחילו בבנייה. הטכנולוגיה והחדשנות סביב הפרויקט גם היא תורמת לשיווקו כחדשני ובכלל החברה עצמה הופכת ממוצבת חדשנית ומתקדמת. אי אפשר שלא להזכיר את הפרסום של קבוצת תדהר על ה״שיטה של תדהר״ שמראה את הערך ששיטת הBIM מספקת גם ללקוחות הסופיים ברמת איכות, בדק בית ואחריות ל-10 שנים.
גם מחלקת המכירות נעזרת בעלויות הפרויקטים ההיסטוריים, בקבלת תמונה רחבה יותר מעצם המידע שניתן לה על פרויקטים קודמים שהם עשו, פרויקטים בתהליך ומכל המידע הזה הם מקבלים תובנות עסקיות לגבי תמחור פרויקטים חדשים ולעיתים שימוש במידע ובסטטיסטיקה הקיימת יכולים להפוך ליתרון יחסי בחברה ביחס למתחריה ברמת ההנחות והיכולת להתחרות על מכרזים שהם רוצים. צוות המכרזים יכולים לתת הצעות מדויקות יותר מעצם היכולת לראות את התמונה הכוללת.
תחום נוסף שנהנה מהBIM Data דווקא מכיוון אחר, אלו יצרני המוצרים לתעשייה כמו יצרני מעליות, דלתות ועוד. הBIM פתח עבורם ערוץ שיווק חדש מעצם כך שהם מייצרים משפחות מוצרים שהם מוכרים בסביבת הBIM כך שכבר בשלב התכנון האדריכלים יכולים לבחור במוצרים שלהם. כך שהBIM מחבר בין היצרן לבין הלקוח דרך המודל ומייצר הזדמנויות מכירה חדשות.
מחלקת תחזוקה ותפעול (לאחר מסירת הפרויקט) – העברת המודל AS BUILT למחלקת התחזוקה זו מהפיכה בתחום. מעתה אין צורך ללכת ולחפש מידע בשרטוטים שונים ולהבין את המידע. מעתה ישנו מודל שניתן לראות בו את כל המידע כפי שהוא נבנה בפועל. מעבר לכך, ברגע שמכניסים את הBIM Data למערכת תחזוקה שם קורה הקסם האמיתי – ניהול נכס חכם. המודל מספק לאנשי התחזוקה את כל המשימות הנדרשות לתחזוקת המבנה בצורה האופטימלית לפי דרישות התחזוקה של כל המוצרים בפרויקט. הכל נעשה בצורה מתוכננת פרואקטיבית ולא כתגובה לתקלות. המודל מאפשר לייעל את עבודתם של אנשי התחזוקה בצורה אופטימלית וגם בעתיד כל שיפוץ או הרחבה במבנה הופכת לפשוטה מכיוון וכל המידע הקיים כבר ישנו.
בסופו של דבר, מתודולוגית הBIM הינה שינוי ארגוני רוחבי בארגון שמאפשר לכל מחלקה להנות מתובנות מהמידע הקיים במודל הBIM, תובנות שמשפיעות ומייעלות את עבודתם בצורה ניכרת.
ההנהלה מקבלת שקיפות ובסיס נתונים להחלטות עסקיות וקביעת אסטרטגיה עסקית
השיווק ומכירות שמקבלים ערך, כלי שכנוע ויתרון תחרותי.
מחלקת כספים בעלת כלים טובים יותר לפיקוח על התקציב,
מחלקת הרכש שמתפעלת את הכל הרכש תוך עמידה בזמנים עלויות והתייעלות תפעולית משמעותית.
מחלקת התחזוקה שנהנית מנכס שמתוחזק בתורה חכמה ופרואקטיבית.
אם בעבר חשבנו שBIM הוא כלי תכנון, הפרק הזה נותן לנו הוכחה נוספת כמה שBIM הוא כלי אסטרטגי לצמיחה בארגון בצורה מערכתית וכמה ה BIM מתחבר ליעדים העסקיים של הארגון ולאסטרטגיה העסקית שלו.