15: זמן מלחמה – זמן מעולה לדייק את  הזהות העסקית של הארגון שלך בBIM   

השבוע התחיל עם הצטרפות ארה״ב ללחימה והשמדת הגרעין באיראן – אירוע היסטורי. אירוע זה הידק את הגבלות פיקוד העורף ובמשק ניתן אישור לעבוד רק במקומות עבודה חיוניים.

אז ישנם ארגונים שלמדו מתקופת הקורונה והלחימה הקודמת והם מאפשרים עבודה מרחוק, ישנם אלו שמנסים ומשתדלים וישנם גם כאלה שפשוט לא עובדים כי ״אי אפשר״.

תקופה זו של חוסר וודאות יוצרת מרחב חשיבה ייחודי – עומס השגרה יורד ונוצר חלל של זמן שמאפשר התבוננות.

ענף הבניה והתשתיות היה בצמיחה גם לפני האירועים ואחרונים וצפוי לחוות צמיחה נוספת לאחר סיום המלחמה. פרויקטי שיקום עוד מתקופת השבעה באוקטובר, נוסיף לזה את ההרס של השבועות האחרונים כך שהעתיד מנבא צמיחה.

ארגונים שלא ינצלו את ההאטה כעת, כדי לבנות יסודות עסקיים חזקים, ימצאו את עצמם רודפים אחרי הזדמנויות במקום להוביל אותם.

בעשור האחרון הבנו שהBIM כאן כדי להישאר ואם חשבנו שהוא כלי תכנון מקצועי גם כאן נראה לי שכבר רבים מבינים שהוא שינוי ארגוני רוחבי בארגון שחולש על כל המחלקות מההנהלה ועד התחזוקה. היום הBIM מהווה בסיס לקבלת החלטות עסקיות ובנוסף, בסיס נתונים המשקף תהליכים, עלויות, סיכונים והזדמנויות.

זהות עסקית מבוססת BIM באה לידי ביטוי בארבע שכבות עיקריות בארגון:

רובנו הטמענו אותה בארגון כטכנולוגיה:

זכינו בפרויקט עם חברת שחייבה עבודה בשיטת BIM או שקיבלנו החלטה יזומה לעשות זאת ולמעה התהליך כלל השקעה במנויים, הכשרה ליווי והטמעת פרויקט. לאחר כשנה – שלוש שנים תלוי בגודל הארגון ראינו את ההחזר על ההשקעה, בעבודה יעילה יותר, חיסכון בזמן תכנון ויכולת לקבל פרויקטים נוספים על אותה כמות כ״א.

שכבה נוספת שנאלצנו להתמודד איתה תוך כדי אלו האנשים:

תוך כדי הטמעת הטכנולוגיה נולדו תפקידים חדשים בסביבת הBIM כגון BIM Manager שהיה אחראי על עידוד אימוץ והרחבת השימוש בטכנולוגיות ולאחר מכן נוספו אנשים נוספים לצוות וגם תפקידים נוספים.

שכבה נוספת שלא תמיד נגענו בה באופן יזום ולרוב דווקא טיפלנו בה ״ככיבוי שריפה״ היא התהליכים:

הדרך שבה עבדנו בסביבת CAD שונה מסביבת BIM ההסתכלות על הפרויקט כבסיס מידע שניתן לקבל ממנו מידע נוסף תוך כדי עבודה שוטפת, מגדיר את העבודה וזרימת העבודה כמשמעותית וממש ניתן לראות איך חברות גם בארץ התייעלו והגדילו את שורת הרווח שלה על בסיס התייעלות תפעולית שהניעו בארגון והיא חלק מזרימת עבודה בסביבת BIM.

השכבה המשמעותית ביותר והחדשנית ביותר היא שכבת האסטרטגיה:

השאלה כיצד BIM תומך ביעדים העסקיים וביעדי הצמיחה של הארגון?

בסיס המידע הקיים בפרויקט BIM הופך את המידע למשמעותי בצורה שאנחנו יכולים לקבל החלטות אסטרטגיות לגבי הארגון בזכות תובנות שאנחנו מקבלים מהפרויקטים, יכולת בניית יעדים עסקיים ברמת הטווח הארוך, הבנוני והקצר כך שיהיה ניתן לבנות תוכנית אסטרטגית שנתית מבוססת BIM.

ארגון שמגדיר את זהותו סביב BIM יוצר בידול, הוא מביא לשוק הצעת ערך של דיוק, שקיפות וחדשנות שמגובה בנתונים.

ששת השלבים לבניית אסטרטגיית BIM:

  1. מיפוי מצב קיים – מה המצב היום בארגון? הטמעת הBIM בארגון? לאן רוצים להתפתח? אילו מינופים עסקיים רוצים להטמיע בסביבת BIM? בחינת מצב קיים מול רצוי.
    1. הגדרת המטרות לצמיחה ארגונית – BIM Business אילו מינופים בוחרים? מה היעדים העסקיים שאנו מציבים על בסיס המטרות? לקוחות קיימים? חדשים? בניית תוכנית אסטרטגית לארגון על סמן המטרות והיעדים איך מגיעים אליהם? מה הטקטיקות על בסיס שנתי?
    1. קביעת מדדי הצלחה לתהליך – קביעת יעדי המלחה כמותיים ואיכותיים שמטרתם להראות לנו את ההתקדמות שלנו בתהליך ולייצר אבני דרך לתהליך.
    1. הגדרת תשתית וכלים – האם יש צורך בכלים טכנולוגיים נוספים? פלטפורמות תומכות לתמיכה בתהליכים שמטרתם לאפשר לקבל את המידע בצורה טובה ונכונה יותר, לשפר זרימת מידע בארגון כך שכולם יוכלו לראות את הערך שיש בתהליך.
    1. הגדרת פיילוט ראשוני – פרויקט ראשון שמוטמע בכל הארגון בסביבת הBIM שעליו יחולו כל ההגדרות התהליכים והמדדים על מנת לבחון את התהליך להבין את המורכבויות האתגרים והזדמנויות שיש מהתהליך ובניית סיסטם להטמעה עתידית על פרויקטים נוספים.
    1. תיעוד ובניית התהליך – ברמת הכשרת העובדים, הגדרת נהלי עבודה ותהליכי עבודה בארגון, אחריות הצוותים והמדדים להצלחה – בניית בסיס מידע ארגוני בארגון.

ההאטה הקיימת בשוק היום מספקת לנו הזדמנות חד פעמית לבניית תוכנית, ללמידה והרצה מדורגת של התהליך ללא לחץ השגרה.

 

ההכנה ״ליום שאחרי״

ראינו במהלך השנים ארגונים שצמחו הכפילו ושילשו את עצמם ומכיוון שהדבר קרה ללא הכנה מוקדמת הם חוו אתגרים רבים בשימור עובדים, ביכולת התמודדות עם הצלחה גדולה, חוסר במערכות תומכות ועוד.

ברגע שארגון מכין את עצמו לקראת גדילה בצורה מתוכננת הוא חוסך לעצמו הרבה זמן של טעויות, של אתגרים שונים שבסופם מסתכמים להרבה מאוד כסף.

בניית תוכנית אסטרטגית בחלקה לוקחת בחשבון גם בנית תשתיות ומערכות תומכות שמוכנות לקלוט צמיחה ארגונית בזמן מהיר. ברגע שמוכנים לצמיחה שמגיעה ניתן להכיל אותה ולהנות ממנה והאתגרים שאנו נחווה הם אתגרים מינורים של יום יום לעשות יותר מאותו הדבר.

במידה ואין לנו תשתיות מוכנות לצמיחה ברגע שיש לנו צמיחה אנחנו ניאלץ להתמודד גם עם אתגרי הצמיחה וגם עם אתגרי הטמעת המערכות דבר שיכול להביא לתסכול רב בקרב העובדים ולעיתים אף על עזיבה שגם כאן יש בזבוז משאבים וכסף.

בניית תשתיות ומערכות תומכות מעידות על הארגון וממצבות אותו חדשני, כמניע שינוי ולא מונע ע״י שינוי, התרבות הארגונית הופכת ללומדת ומעודדת צמיחה ובתהליך הזה מיתוג ומיצוב הארגון גם נעשה תוך כדי.

ארגונים שידעו להכין את עצמם דווקא בתקופה זו בנושא התשתיות והמערכות התומכות לא רק שיחזרו לשוק חזקות הם ממש יגיעו עם יתרון יחסי.

אז איך מתחילים?

במידה והחלטתם שעכשיו זה הזמן הנכון עבורכם לפעול!

קבעו פגישת הנהלה ראשונית פנימית, העלו את הנושאים שהועלו בפרק, דונו עליהם בהרחבה, נסו לגבש ברמת ההנהלה את המצב הקיים היום ואיך הייתם רוצים לחזור לשוק.

לאחר שסיכמתם את הנושאים ויש לכם את נקודת הפתיחה שלכם. קבעו פגישת מיקוד אסטרטגי עם יועץ אסטרטגי שמבין את הענף, השינוי הארגוני ואת תחום הBIM כך תוכלו לקבל ערך מוסף כפול בתהליך.

התחילו את התהליך עכשיו זה בדיוק הזמן לעשות מהלימון – לימונדה.

״הזמן הנכון לבנות את העתיד הוא כשנדמה שההווה עומד במקום״

רוצה להתעדכן בכל מה שמעניין ב-BIM?

הצטרף/י עכשיו לניוזלטר שמחבר את טכנולוגיית ה-BIM

לאסטרטגיה עסקית מנצחת