אתמול הגעתי לתובנה מטורפת!
דמיינו לכם מה היה קורה אם חברות יעוץ כמו Deloitte או McKinsey היו משיקות את מתודולוגיית הBIM בעולם כמתודולוגיה עסקית שמשנה שווקים, כתבות בעיתונות הכלכלית, מודלים עסקיים, כנסים עם מנכלים. הBIM היה הופך לאסטרטגי בכל ישיבות הנהלה.
אך במציאות הBIM הושק ע״י חברה טכנולוגית והוא ממוצב כמהפכה טכנולוגית לשימוש אנשי מקצוע ללא מערכת עסקית תומכת שמייצרת ערך עסקי אסטרטגי לארגון.
נקודת המבט של החברה ממוקד בטכנולוגיות השונות והמטרה העיקרית היא אימוץ טכנולוגיות BIM והרחבת השימוש לאורך כל חיי הפרויקט.
ניתן לראות ארגונים רבים בעולם שהטמיעו טכנולוגיות BIM, אדריכלים ומהנדסים הבינו את הערך המקצועי, החסכון המשמעותי והיכולת בקיצור זמני עבודה תוך שיתוף ושיקוף המידע בפרויקט.
אך לרוב, ההנהלה היתה מחוץ לתהליך, היא סיימה את תפקידה באישור רכישת הטכנולוגיה.
לו חברת ייעוץ היתה מובילה את מהפכת הBIM היא היתה מתחילה בגישה שונה לגמרי, היא היתה מתחילה דווקא במיפוי האתגרים העסקיים של ענף הבניה, בזיהוי כשלי הפרויקט, בניתוח השפעת חוסר התיאום בין הגורמים ובהבנת מחיר טעויות תכנון בשלבי ביצוע.
השלב הבא היה בנית מודל עסקי הכולל פיתוח אסטרטגיה מלאה הכוללת את כל שכבות הארגון, הגדרת תהליכי עבודה שונים, יצירת מדדי הצלחה ובניית מודל שינוי ארגוני.
היישום עצמו היה מתחיל בהנהלה TOP DOWN. הכשרת המנהלים הבכירים ודרגות הביניים, יצירת תרבות ארגונית תומכת ומעודדת שיתוף ולמידה ובנית מודל כלכלי שמציג החזר על ההשקעה ROI בכל רמות הארגון.
הפער בין הובלה ממוקדת טכנולוגיה לממוקדת אסטרטגיה:
הובלה טכנולוגית | הובלה אסטרטגית |
הBIM נתפס ככלי טכנולוגי כמשימה במחלקת התכנון | הBIM נתפס כנכס אסטרטגי לארגון |
התנגדות מצד ההנהלה שלא רואה בזה החזר על ההשקעה ROI | התהליך מתחיל בהנהלה וישנה מעורבות מלאה שלה לאורך כל התהליך |
אדריכלים / מהנדסים מובילים את ההטמעה | תהליכי עבודה משודרגים בכלל הארגון |
הטמעה נקודתית ולא ארגונית | תרבות ארגונית מותאמת של שיתוף ולמידה |
תוצאות מתחת לפוטנציאל | הגדלת הכנסות הארגון, התייעלות תפעולית והגדלת שורת הרווח |
אז איך נהפוך את הBIM מכלי טכנולוגי לאסטרטגיה עסקית?
השינוי מתחיל מהראש – ההנהלה.
ההנהלה צריכה להבין את ערך הBIM העסקי אסטרטגי לארגון:
- להגדיר מטרות עסקיות ברורות מבוססות BIM
- להבין את משמעות ההשקעה ואת ההחזר על ההשקעה ROI
- לקבוע מדדי הצלחה לביצועים
- הבנת ערך הBIM לכל עובד בחברה ותרומתו במחלקה בה הוא עובד.
השינוי בא לידי ביטוח בכלל הרבדים בארגון: ההנהלה, העובדים, התרבות הארגונית, תהליכי עבודה וטכנולוגיה.
עדיין ניתן לתקן…
כל ארגון יכול להטמיע את הBIM בגישה אסטרטגית גם אם הם כבר משתמשים בטכנולוגיה.
ברגע שארגון ירצה להטמיע את השינוי בארגון כאסטרטגיה הוא יתחיל בהנהלה ויתאים את הארגון לשינוי מתהליך זה הרבה אתגרים שארגונים חווים היום יפתרו תוך כדי..
אתגרים שארגונים שהטמיעו BIM כטכנולוגיה מתמודדים איתם היום:
- תהליכי עבודה לא מותאמים לזרימה העבודה החדשה
- תפקידים ואחריות לא מנוהלת בצוותים
- שדירה ניהולית ללא כלים ומיומנויות עדכניים
- צמיחה מאסיבית בארגון והרגשה של חוסר כיוון
- אתגרים בגיוס ניהול ושימור עובדים
- תרבות ארגונית שאינה תואמת את המצב החדש
מספר שאלות למחשבה שיציג לכם באיזו הובלה הארגון שלכם הטמיע BIM:
- איך הBIM בארגון שלכם? אתגר טכנולוגי או הזדמנות אסטרטגית?
- מי מוביל את הטמעת הBIM? מחלקת התכנון/הביצוע או ההנהלה?
- האם אתם מודדים הצלחה ע״י מדדים טכניים או עסקיים?
הBIM הוא פוטנציאל לשינוי עסקי עמוק.
החדשות הטובות שגם אם הטמעתם אותו ככלי טכנולוגי עדיין לא מאוחר למנף אותו כנכס אסטרטגי דרך נקודת מבט ניהולית, עסקית ואסטרטגית.