ברוב הפגישות שלי עם מנהלים, כשאנחנו מדברים על חשיבה אסטרטגית, לקחת רגע Zoom out ולבנות תוכנית איך מתקדמים הלאה, אני נתקלת בתשובות כמו:
״אין לנו זמן״
״אנחנו עמוסים בעבודה ורק מכבים שריפות״
״הלוואי והיה לנו את הזמן לחשוב רגע לפני שרצים״…
בישראל, תקופת חגי תשרי מביאה איתה האטה: עובדים שיוצאים לחופשה ארוכה, פרויקטים מתמהמהים, ישיבות מתבטלות ורוב המדינה מחכה ״לאחרי החגים״ נראה שכל המדינה ב״Hold״.
דווקא כאן טמון חלון ההזדמנות עבור ההנהלה. בזמן שכולם מנמנמים, זה הזמן לעצור, לחשוב, ולבנות את התוכנית שתניע את הארגון קדימה כבר "אחרי החגים״
במחקר של Penn State University (Strategic Planning for BIM Implementation) מודגש שתהליך הטמעת BIM חייב להתחיל בתכנון אסטרטגי ממוקד הנהלה, חשיבות ההנהלה היא קריטית להצלחת התהליך.
התהליך מחולק לשלושה שלבים:
- הערכה – מיפוי מצב קיים של שלושת שכבות הארגון: אנשים ותרבות ארגונית, תהליכים וטכנולוגיות.
- יישור- הגדרת יעדים עסקיים, בחירת שימושי BIM שמייצרים ערך עסקי, קביעת רמות בשלות רצויות והגדרת מטרות.
- קידום – בניית תוכנית עבודה ברורה, עם אבני דרך, לוחות זמנים ומדדי הצלחה שיצדיקו את ההשקעה.
המחקר מדגיש חד־משמעית את מחויבות והירתמות ההנהלה כמשאב קריטי להצלחת ההטמעה והיישום. בלי ההובלה של ההנהלה – הBIM יתקע ברמת כלי טכנולוגי.
עם ההובלה של ההנהלה הBIM יהפוך לנכס אסטרטגי מהותי לארגון
תקופת ״חגי תשרי״ הינו זמן סופר משמעותי מכמה בחינות:
- משך התקופה – כמעט חודש ב-On & off שניתן להתגבש ולהתפקס ברמת הנהלה.
- עיתוי התקופה – "אחרי החגים" נופל בתחילת הרבעון הרביעי, זמן קריטי לבניית תוכניות עבודה לשנת 2026.
- הזדמנות – להסתכל בצורה רחבה על המצב, להיכנס לדיונים מעמיקים על היעדים העסקיים, החזון העסקי וחיבורו ל- BIM. להכין תוכנית עבודה מותאמת כך שהשוק חוזר לעבור אתם כבר ברורים יותר חדים יותר ובעיקר עם כיוון ברור קדימה.
במחקר Penn State הם מציינים שארגון שלא עוצר לתכנון אסטרטגי, מבזבז זמן וכסף על פתרונות לא נכונים ומתאימים עבורו .
המשפט הזה מתחבר לי מאוד למה שאני רואה בשטח. מנהלים מצוינים שרוצים לקדם את הארגון כל אחד בדרך שהוא חושב שנכונה מקדמים תהליכים מקבילים, שונים ובסופו של דבר תהליכים אלו נתקעים כי לא היה תיאום מראש. הנהלה לא מתואמת מבזבזת כסף וזמן על תהליכים שלא מתקדמים כי אין דרך מוסכמת על כולם.
מספר שעות של הנהלה מתואמת עכשיו יכולות לחסוך חודשים של בלבול ובזבוז משאבים.
אז כדי להיות יעילים ואפקטיבים, אני ממליצה לכם כבר עכשיו לקחת את הזמן ולהשתמש בו בתבונה:
- גבשו הנהלת BIM ארגונית הכוללת נציגי הנהלה, מנהלי ביניים ומנהלי BIM
- קיימו מפגש אסטרטגי ובו מפו את הארגון ברמת מצב קיים ולהבינו היכן אתם עומדים
- הגדירו מטרות ויעדים– הגדירו שלושה תהליכים/ מינופים/ רעיונות שיכולים לקדם את הBIM בארגון שלכם כבר עד סוף השנה
- בנו תכנית עבודה הכוללת יעד לסוף שנה, מדדי הצלחה ואחריות של הצוות להשגתה.
לא תמיד יש בארגון מי שיקח את האחריות על התהליך ויוביל אותו עם שאר הצוות
בדיוק בשביל זה פיתחתי את השירות "חשיבה עסקית מותאמת BIM״ – שירות ייחודי מותאם להנהלות שמטרתו ליישר קו בהנהלה לגבי ערך הBIM ברמה העסקית ומינופו לטובת הארגון. השירות בנוי משלושה מפגשים:
- מפגש ראשון – הקשבה לצרכים והבנת נקודת המוצא של הארגון.
- מפגש שני – הרצאה מותאמת להנהלה עם כל מינופי ה-BIM והחיבור האסטרטגי עם היעדים העסקיים של הארגון.
- מפגש שלישי – סיכום תובנות ההרצאה עם ההנהלה + מסמך אסטרטגי: מה עושים אחרת כבר ברבעון הקרוב ואיך מקדמים את זה הלאה.
בשלושה צעדים פשוטים יש לכם מסמך אסטרטגי, שמזניק אתכם קדימה כבר "אחרי החגים״.
ואם אתם שואלים אותי, אתם יכולים לעשות הרבה מעבר לזה – תפסו 2 ציפורים במכה אחת:
- גם מקסמו את 2025 – מסמך אסטרטגי ברור שיאפשר לכם להוציא יותר מהשנה הנוכחית, גם ברבעון האחרון.
- וגם בנו פתיח לשנת 2026 – חיבור BIM ליעדים העסקיים של השנה הבאה, כולל מפת דרכים ראשונית ליעדים ומדדים שנתיים.
כך תייצרו רצף שבה שנה נסגרת בצורה מחושבת והשנה הבאה נפתחת עם כיוון ברור.
תקופת החגים היא הזמן של ההנהלה. זמן לנצל את ההאטה, להגדיר מטרות ולבנות תוכנית.
בואו ניפגש ונכין את הארגון שלכם ל״אחרי החגים״ ולשנת 2026.