64: בניה מתועשת – למה כן!

שבוע שעבר היתה לי חוויה שפשוט חיברה לי את כל הנקודות. במסגרת קורס מובילי החדשנות של מרכז הבניה הישראלי ביוזמת משרד הבינוי והשיכון ובשיתוף ג'וינט תבת (תוכנית 360), יצאנו לסיור במפעלים ואתר בניה של קבוצת תדהר. במהלך כל השנים בהן חקרתי את נושא ה ,BIM-תדהר תמיד היתה שם – בחזית, מובילה, צעד לפני השוק, מדברת אחרת, חושבת אחרת ובעיקר מייצרת אחרת. הסיור הזה היה בדיוק זה – חיבור של כל מה שנכתב ונאמר עליהם למי שהם באמת היום.

ד"ר ויטלי פריבן, מנהל תחום בניה מתועשת בתדהר, פתח את המצגת שלו עם משפט מחץ: "50% מהמחזור השנתי של ענף הבניה מתבזבז" ואז הוא פירק את זה לנו לגורמים, ובכל גורם ראיתי את אתרי הבניה של היום:

  • המתנה: תמיד מחכים למשהו, לספק, לחומרי גלם, לקבלן, למישהו או משהו שיגיע.*
  • שינוע: זמן העברת החומרים, זמן הגעת העובדים ואם מכניסים את נושא הפקקים אז בכלל העלויות קופצות.
  • מלאי: כמויות שמגיעות לאתר בצורה לא מנוהלת, ניזוקות, הופכות ״לפגומים״, הופכות לבלאי או פשוט עומדות שם סתם.
  • פגומים: מה שנהרס בדרך, במהלך השינועים, במהלך התהליך – קבוצת תדהר עדיין מדווחת על 14 מיליון שקל בשנה בפגומים בלבד (!).
  • בין הסעיפים היה גם ייצור עודף, עיבוד חלקי, תנועה מיותרת, עבודה מיותרת. הכל אומר אותו דבר – אתר שלא מנוהל בצורה מסודרת.

ואז ויטלי אמר משהו שממש אהבתי: "יש דברים שמוכנים לשלם עליהם ויש דברים שלא." כל הסעיפים שיחסכו את הזמן והכסף מהבזבוז הזה? זה דברים שמוכנים לשלם עליהם.

זו בדיוק החשיבה העסקית הנכונה.

עכשיו בואו נחבר את זה ל-,BIM תדהר הבינה משהו מהותי – הBIM הוא לא רק כלי טכנולוגי אלא שינוי תפיסתי וערך רב עבור כל בעלי העניין. היזם, הספקים, הקבלן ואפילו הדיירים שיגורו בדירה – לכל צד יש אינטרס שהפרויקט יהיה פרויקט BIM    

כשויטלי דיבר על BIM הוא חיבר אותו ישר למתודולוגיית ה Leanשמטרתה העיקרית היא חיסכון בבזבוז. פתאום הכל מתחבר – BIM + Lean = בניה מתועשת.

המשמעות של בניה מתועשת? לקבל החלטה מושכלת מה בונים באתר ומה מייצרים במפעל. היום ברוב הפרויקטים של תדהר, המקלחונים מיוצרים במפעל – הם נקראים "פודים". פוד כזה לוקח להם לייצר במפעל 6 ימים. בבניה המסורתית באתר  זה לוקח בין חודשיים לחצי שנה. כשאני אומרת מקלחון, אני מתכוונת למקלחון מאובזר באופן מלא – המקלחון, המראה, האסלה – יחידה מלאה שרק צריך לחבר לשאר מערכות המבנה.

לאחר מכן, עברנו למפעל נוסף שבו הם לוקחים את הבניה המתועשת צעד נוסף קדימה – יחידות מודולריות מלאות. מדברים על חדרים שלמים – ריהוט, אבזור, מוצרי חשמל, מקלחון, אפילו וילון. היום זה משמש אותם למעונות סטודנטים, דיור מוגן וחדרי מלונות. יחידה כזאת לוקחת כשבועיים לייצר, והעלויות יורדות ב-20%. הקבלן יכול לתת ליזם fix price  אחרי שמאשרים את המוקאפ (יחידה מודולרית שנבנית במפעל, מאושרת על ידי כל בעלי העניין ורק אז מיוצרת בכמות הנדרשת) אין שינויים אחרי אישורים וכאן בדיוק החיסכון הגדול לכולם.

מכיוון שהעברנו את הסיורים יום אחרי יום לשני קהלי יעד שונים, הייתה לי הזדמנות ייחודית לראות יחידה נארזת במפעל, משונעת לאתר הבניה, מורכבת בבניין ויום למחרת כבר נכנסתי אליה בקומה השלישית כשהיא חלק מהבניין. פשוט לגו.

עכשיו תארו לעצמכם את זה באתר בניה, בדיור מוגן שביקרנו בו, בניין של 7 קומות נבנה בשיטת Plug & Play כל שבוע מרכיבים קומה של 13 דירות קטנות, ותוך שנה וחודשיים הבניין מוכן. לא עוד שלוש שנים של רעש, בלגן ומטרדים.

זו החדשנות – שינוי תפיסתי שקיים אצל העובדים, בתרבות הארגונית, בכל פרויקט משהו נעשה קצת אחרת, בחשיבה יותר מתקדמת ותמיד מתוך אינטרס כלכלי ברור למישהו מבעלי העניין.

כאן נכנס הקסם של VDC (Virtual Design Construction) – הפתרון של הבניה המתועשת. לוקחים תוכנית עבודה שהגיעה מהתכנון ויושבים יחד עם המבצעים, מייצרים להם תוכניות ייצור שמנגישות בדיוק איך לבנות, איך להרכיב, איך לייצר את המבנה בצורה שטובה להם. זה בא לידי ביטוי בבניית המודול עצמו, במערכות המבנה ובאתר הבניה. תוכניות שלמעשה נותנות לעובדים בדיוק את המידע שהם צריכים: רק לבצע, בלי לחשוב, בלי לקבל החלטות בשטח. VDC מאפשר לבנות פעמיים  – Build Twice : פעם ראשונה במודל אחרי סימולציה ובדיקות והפעם השנייה באתר כשהתוצאה ידועה מראש.

תחשבו כמה זמן, כסף ומשאבים המשפט הזה חוסך…

אז למה בניה מתועשת כדאית לכל בעלי העניין?

הקבלן נהנה מהפחתת עלויות של כ-20%, חיסכון של 5% בתקורות אתר, בנייה איכותית, קיצור לוחות זמנים משמעותי, תנאי עבודה טובים יותר לעובדים ורמת דיוק גבוהה.

היזם נהנה מחיסכון בעלויות מימון וקיצור זמני עבודה של 5%, מחיר fix price ידוע מראש, חיסכון של 20% בעלויות בניה ומוצר ברמת גימור גבוהה.

הדייר נהנה מהמתנה קצרה יותר לקבלת הדירה (קיצור של שנה לפחות!), רמת גימור גבוהה, צניחה בתקלות בדק – כמעט אפס (!), בידוד תרמי גבוה, חיסכון בעלויות אנרגיה ותחזוקה קלה לאורך שנים.

כולם נהנים Win-win situation

והסביבה – האתר שונה לחלוטין – 70% פחות רעש סביבתי, הפחתת פסולת בניה ב-90% (!) וגם השכנים לפרויקט מרוצים. ויטלי סיפר לנו שיש רשויות שמבינות את הערך של הבניה המתועשת עבור התושבים שלהן והן מקדמות מצידן יותר ויותר בניה מתועשת בעירן.

הסיור הזה היה השתקפות של תהליכים בחברת בניה שהגדירה עצמה לפני יותר מ-16 שנים כיצרנית דירות, כחדשנית ומובילת שוק והיום רואים את זה גם אצל העובדים, גם בתהליכים, גם בתרבות הארגונית וגם בתוצאות העסקיות.

כי חדשנות היא כלי להגדלת רווחיות ולא המטרה.

אז כשמדברים איתכם על בניה מתועשת, תפסיקו לחשוב על השיטה התרומית של פעם. תתחילו לחשוב איך אתם יכולים לבנות בניין חסכוני, יעיל וטוב יותר – גם למבצעים, גם לדיירים וגם לתושבים שבסביבה. כי בסופו של דבר, כשחצי מהענף מתבזבז על המתנות, שינועים ופגומים, מי שידע לחשוב אחרת ולעשות אחרת – יוביל את השוק.

רוצה להתעדכן בכל מה שמעניין ב-BIM?

הצטרף/י עכשיו לניוזלטר שמחבר את טכנולוגיית ה-BIM

לאסטרטגיה עסקית מנצחת