״שיבוש״ –בואו נדבר על זה בסביבת העבודה!

ב״יום השיבוש הלאומי״ מצאתי לנכון לכתוב לכם על ״שיבוש״, בסביבת העבודה. נתייחס למקום העבודה (המשרד) ומשמעותו במציאות של היום.

אין ספק שהקורונה שינתה את הדרך בה אנחנו עובדים ולמעשה עברנו סוג של אבולוציה בנושא המשרד ומשמעותו:

  • תקופת הקורונה העבירה את רוב העובדים לעבודה מהבית ב-100% (כמובן למי שזה התאפשר). לא היתה אופציה אחרת. אך באותה תקופה כבר הבינו שאפשר גם אחרת.
  • בשלב השני א.נשים התחילו לעבוד מכל מקום, מהבית, מבית קפה, מהים, מעיר אחרת או מארץ אחרת. למקום לא היתה משמעות ואז התחילו נבואות שאין יותר התכנות למקומות העבודה שיהיה היצע מטורף של משרדים כי למה להחזיק משרד שאפשר שלא.
  • ככל שהזמן עבר הבנו כולנו שלמקום העבודה יש עוד תפקידים חוץ מעבודה והם : תחושת שייכות, מחוברות, מקום מפגש בין א.נשים, מקום שמאפשר העשרה, התפתחות אישית ומקצועית וגם מקום לבוא אליו כשבא לך לעבוד ביחד. בתקופה זו כבר דיברו על משרדים קטנים יותר, תפוסה קבועה של 30%-50% במשרד והשאר בבית, חללים ציבוריים ועוד.

ככל שהזמן עבר ועברנו את הסגרים ואת הקורונה הרוב חזרו לנקודת ההתחלה. היום יש לי מעט מאוד משרות עם אפשרות היברידית ולרוב היא ניתנת כי חייב ולאו דווקא מתוך רצון המעסיק. ולגבי המשרדים הרוב נשארו אותו הדבר מעטים שינו, הוסיפו עוד חללים פתוחים וציבורים, עברו לאופן ספייס, אבל בגדול די חזרנו אחורה… למעט אלו שהבינו שצריך לחשוב אחרת…

כאשר כתבתי את תפקידיו של המשרד זה מאוד הזכיר לי – מרכז קהילתי.

ההגדרה – מרכז הקהילתי מהווה מוקד לפעילות קהילתית, חברתית פנאי ותרבות לכלל היישוב, בראייה משלבת של התושבים, הרשות והעסקים. המרכז הקהילתי מנגיש שירותים לכלל התושבים במטרה לגרום לכל תושב להרגיש ולהיות משמעותי ושייך; מקדם תהליכי פיתוח ובינוי קהילתי, קידום מעורבות ציבורית, התנדבות ויזמות; וכן מעודד גאווה ושייכות קהילתית כחלק מהחברה הישראלית.

אז מה בעצם ההבדל?

זה בדיוק אותן המטרות של ארגון וגם אפשר להוסיף שיהיה כיף 😊

במציאות שלנו ובכל תחומי החיים אנחנו בדר״כ הולכים עם ״העדר״ אנחנו עושים מה שכולם עושים, חושבים לרוב מה שכולם חושבים ואלה שלא – בולטים.

שוק העבודה היום מאתגר מאוד, אתגרי הגיוס ושימור העובדים הפך להיות עבודה במשרה מלאה וגם אז לא תמיד מצליחים.

אלו שהלכו עם הרעיון כמה צעדים קדימה (לדוגמא: מייקרוסופט) עשו חשיבה מעמיקה והביאו את הערך פעמיים. גם לעובדים וגם למעסיק.

בנוסף, בספר שקראתי על חווית עובד של ג׳ייקוב מורגן הוא מדבר על מה חשוב לעובדים. בספר הוא מגדיר זאת כשלושה מרחבים שונים:

  • מרחב פיזי
  • מרחב טכנולוגי
  • מרחב תרבותי

למרחב הפיזי יש משמעות אדירה בעיני העובד. במחקר שמורגן ערך הוא גילה שיש ארבעה פרמטרים עיקריים במרחב הפיזי שחשובים לעובד:

  1. הבחירה להביא חברים ומכרים לחברה –  חברות שמאפשרות לעובדים שלה להביא חברים למקום העבודה מבינות שזה מיטיב עם איכות החיים של העובד. זה מייצר תחושת קהילה של גיוון והכלה, מעורר חדשנות ומחבר בין העובד לארגון.

מעיני המעסיק – עם אתגרי הגיוס זה יכול לייצר רצון אצל ״החברים״ לבוא לעבוד אצלכם – win-win.

  • גמישות בזמינות – האפשרות לעבוד מכל מקום. במחקרים שעשה ניתן לראות ש-80%-90% מהעובדים רוצים לשלב עבודה היברידית. מחקרים הראו שכשא.נשים עובדים מהיכן שהם רוצים זה מייצר הגדלת פרודוקטיביות, פחות שחיקה, פחות היעדרויות, עובדים מרוצים ובריאים, הגדלת אמון וחסכון בעלויות.

מעיני המעסיק ברגע שיש לכם תשתיות שמאפשרות בקרה ויכולת מדידה זה מקל על התהליך וחוסר השליטה ובהחלט יכול לחסוך בעלויות.

  • ערכי הארגון משתקפים החוצה – זה צריך לבוא לידי ביטוי גם במקום עצמו. לדוגמא ארגון ששם את החדשנות כערך משמעותי צריך להביא את זה לידי ביטוי גם בסביבה החיצונית.

מעיני המעסיק זה מחבר אליך א.נשים עם ערכים זהים זה מייצר מחוברות גדולה יותר ויכולת שימור עובדים גבוהה יותר וגם יכול לסנן לך את מי שלא.

  • סביבות עבודה שונות – לדוגמא אופן ספייס, חדרים סגורים, חדרים חדשניים, חדרים שקטים, סביבה בגג/מרפסת שמיועדים לאדם אחד או לצוות כל סביבה יש לה מטרה להביא את העובדים למינוף הביצועים שלהם מאותה סביבה.

מעיני המעסיק – מעסיק שיבחן את תהליכי העבודה של העובדים שלו ויצור להם סביבות עבודה שיכולות למקסם אותם יקבל תוצאות אחרות בעבודה win-win.

בולטות בעולם העבודה הינו משמעותי מאוד, מעסיקים משלמים הרבה כסף במיתוג מעסיק, בפרסומים ובדרכים נוספות אבל אפשר בעצם לייצר את אותו יתרון יחסי גם בחדשנות.

חדשנות סביבתית, מחשבתית טכנולוגית ועוד.

אם נסכם את כל הכתוב נראה שלסביבת העבודה יש משמעות אדירה בעיני העובדים, אם נוסיף לכך את המציאות הקיימת את ״שיבושי״ הקורונה, נוכל לראות שסביבת העבודה יכולה להיות הרבה יותר מכפי שהיתה בעבר.

סביבת עבודה יכולה להבליט את הארגון, לקדם אותו על פני המתחרים ולעזור לעובדים בו להגיע לביצועים יוצאי דופן.

קחו את משמעות המרכז הקהילתי אל מול תפקיד המשרד היום ותגלגלו את זה בראשכם, חשבו איך אתם יכולים לקחת מזה משהו לארגון שלכם…

שינוי קטן יכול לייצר השפעה גדולה ובמעגלים רחבים…

אם בא לכם להתייעץ בנושא אני כאן …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *