פרקטיקות ניהול עובדים בשיטת NLP – חקר מצוינות ניהולית

חקר מצוינות ניהולית בסביבת NLP - הלך רוח

בשנים האחרונות במסגרת עבודתי כמנהלת צוות עובדים, למדתי המון על ניהול עובדים והמפתחות להצלחה ובשנתיים האחרונות קראתי וחקרתי המון בנושא ובמהלך הדרך גם למדתי nlp שהיה עבורי עוד תהליך שהיווה חלק מההצלחה הזאת.

במהלך הניוזלטרים הבאים לקחתי את כל המידע החשוב ביותר לדעתי בניהול עובדים וריכזתי אותו כמודל אחד שמאחד גם את מפתחות ההצלחה לניהול עובדים גם את יכולת ההתפתחות האישית והקבוצתית והוספתי את הנחות היסוד של הnlp להשלמת התמונה הגדולה.

אז מה זה בעצם nlp?

Neuro – Linguistic – Programming – פירוש המילים הללו הוא תכנות עצבית לשונית או בעברית זה ״חקר החוויה הסובייקטיבית״ כפי שמפתחי התוכנית, פרופסור ג'ון גרינדר וריצ'רד בנדל, הגדירו זאת.

הנחת היסוד של שיטת nlp היא שמה שמייצר לנו את ה״חוויה״/ את הרגשות בעצם נשען על איך המח שלנו מתוכנת ואיך הוא מפרש ומגיב למצבים שקורים לנו ובאמצעות הנחות היסוד הם בעצם מציעים לנו מדריך למשתמש במוח, שיתן לנו יכולת שליטה בהרגלים, בפעולות וברגשות שלנו על שנוכל להתמודד ולהתנהל במצבים שונים בצורה אפקטיבית.

יש הקוראים לשיטת nlp גם ״חקר המצוינות האנושית״.

אז בואו נהפוך את זה ל״חקר מצוינות ניהולית״.

בתמונה למעלה ניתן לראות את המודל שדרכו אעביר את כל המידע בצורה קלה ופשוטה.

הקוביות האפורות – מייצגות את 14 הנחות היסוד של שיטת nlp.

הקוביות הצבעוניות – מייצגות את ששת מפתחות ההצלחה בניהול עובדים,  ודרך מפתחות אלו נפרש ונרחיב על הנחות היסוד של השיטה.

הקובייה הכתומה – מייצגת את הסביבה מנצחת, שיש לה השפעה מהותית על הביצועים לטוב או לרע, תלוי בסביבה. כצוות זה בא לידי ביטוי בצורה ניכרת ומהותית אף יותר. סביבה מנצחת יכולה לייצר סינרגיה שתוביל אותנו לביצועי שיא. כך ש1+1 יהיה שווה הרבה יותר מ-2.

המטרה העיקרית שלי היא לתת לך את כל הכלים והמיומנויות הנדרשות כדי לנהל עובדים בצורה מקדמת וטובה לך ולארגון

כמובן, שבמידה ותפנים את המידע המשמעות תבוא לידי ביטוי גם במעגלים שונים בחייך- שווה להתעמק ולקחת את מה שנכון ומתאים לך!

אז נתחיל בהלך הרוח שלנו, ב- state of mind – למעשה ברגע שאני מתחיל לנהל עובדים אני הופך להיות אחראי על ביצועים של אחרים ולאו דווקא על שלי, זאת אומרת שההצלחה שלי היא בעצם ההצלחה שלהם. יש כאן מדדים אחרים שמתערבבים עם מיומנויות וכישורים שנדרשים לי כדי להצליח.

ההנחות יסוד שמתייחסות לstate of mind הן:

 1.כל אדם עושה את הטוב ביותר עם המשאבים שיש לו

בהנחה יסוד זו יש התייחסות לאמונה שלי באנשים, אם נתתי משימה לעובד שלי וביקשתי ממנו לבצע אותה והוא עשה אותה מעולה, זה מכיוון שהיו לו את כל המשאבים לעשות זאת, אבל אם הוא עשה אותה בצורה לא מספקת, אין מקום לשפוט אותו או לכעוס עליו יש מקום לבחון האם יש לו את כל המשאבים הנדרשים לכך?

האם אולי יש לו צורך בעוד כלים או משאבים אחרים שלא התייחסנו אליהם קודם על מנת שהוא יוכל להשלים את המשימה?

בחינה כזאת מאפשרת לנו לראות את התמונה בצורה רחבה יותר ולא להגדיר את המשימה או את העובד כהצלחה או כישלון.

זו תפיסה מחשבתית שתאפשר לנו לשאול שאלות, לבחון את הנושא וללמוד מכך איך ניתן לקבל תוצאה טובה יותר.

מבחינת העובד ברגע שהוא בא למנהל עם ביצוע המשימה, לא חשוב אם הוא צלח אותה או לא, זה תמיד מגיע עם חשש אל מול התגובה, וברגע העובד יקבל תגובה נעימה של בחינה, של שאלת שאלות ממקום שרצון להבין איך ניתן לשפר ולייעל, החשש יעלם ובמקומו תגיע המחויבות, הרצון המשותף להצלחה בנוסף, התהליך יאפשר פתיחות ובניית אמון לאורך זמן.

העובד יבין ויראה כי המנהל רוצה בהצלחתו ושהיא חשובה לו.

התנהלות לפי הנחת יסוד זאת מייצרת סביבת עבודה נעימה ומאפשרת, שמקבלת את העובד ומאפשרת לו ללמוד ולהתפתח. היא מייצרת מחוברות בין המנהל לעובד מעצם השיח סביב המשימה שלא בוצעה נכון כדי שיהיה מקום לשיפור להתנסות נוספת ואף להצלחה.

2.לכל אדם יש המשאבים להשיג את מטרותיו

הנחת יסוד שמעודדת את ההבנה כי הכל אפשרי!

כל אדם יכול להשיג מטרותיו רק הוא צריך ״לשלם את המחיר״ בזמן, כסף ומשאבים אחרים.

הנחת יסוד זאת מעודדת התפתחות גדילה וצמיחה. הן בעיני העובד והן בעיני המעסיק.

האמונה שלו בעובדים שלנו תביא להצלחות כי ״כל אחד צריך רק אדם אחד שיאמין בו״ וכשזה קורה זה יכול לגרום לאחר לפרוץ ולצמוח.

על מנת להיות מנהל שמעודד את המושג ״הכל אפשרי״ המנהל צריך להאמין בעצמו בכך ולהתנהל על פי משפט זה זה יבוא לידי ביטוי ב:

  • להעז לצאת מאזור הנוחות
  • לאפשר לצוות שלו לעשות גם דברים מעבר
  • לעודד למידה ושאיפה למצוינות
  • להוות דוגמא להתנהלות המתבקשת

עובדים שחווים סביבה כזאת רוצים להיות חלק ממנה ואז ניתן יהיה לראות יותר העזה, למידה, ניסיונות להצלחה ועוד.

יש משפט שאומר ״אנשים ישכחו מה אמרת, אנשים ישכחו מה עשית, אבל אנשים לעולם לא ישכחו כיצד גרמת להם להרגיש״ – מאיה אנג'לו

וברגע שתאמין בהם אתה באופן אוטומטי תאפשר להם להיות יותר ממה שהיו קודם.

3.אנשים פועלים באופן מושלם להפקת התוצאות שהם מפיקים

הנחת יסוד זו מייצרת ענווה.

כל אחד חושב שהוא פועל בדרך הנכונה והטובה ביותר על פי ערכיו, אמונותיו ופעולותיו להגשמת המשימה.

הענווה נוצרת מעצם כך שאני מבין שלכל אדם יש מערכת הפעלה (ערכים, אמונות ותפיסות מציאות) שונה שמציירת בו הסתכלות והתנהגות שונה מהאחר. זה לא אומר שאני טוב ממנו או הפוך זו פשוט ממע׳ הפעלה שונה משלי וככל שנבין את ההנחת יסוד הזאת היא תייצר לנו פתיחות לדעות שונות, להרחבת הידע שיש לנו, ללמידה וליכולת לנסות להבין את המציאות גם מנקודת מבט אחרת משלי.

כמנהל עובדים הנחת יסוד זאת היא מפתח להצלחה כי עובד שרואה ומאמין שהמנהל שלו באמת רוצה להבין את המציאות שלו, באמת רוצה ללמוד ממנו או בכלל לשמוע את דעתו זה מעודד אותו להצליח, זה מחבר אותו אליו, זה מפתח נאמנות ובעיקר זה בונה אמון ובסיס להצלחה משותפת.

בנוסף, יש התייחסות לכך שכאשר אנחנו בהלך רוח כזה, זה מפתח אצלנו את השאלה איך אני יכול להצליח את המשימה? (ולא האם לדוגמא)

לעיתים רבות, אין צורך להמציא את הגלגל, אלא להסתכל החוצה ולראות מי עשה זאת וללמוד ממנו את השיטה.

כמנהלים של עובדים, לעיתים נדרש מאיתנו להיות אותו האדם שהשיג את מטרות אלו בעבר וכעת עלינו להעביר מהידע והניסיון שלנו הלאה כדי לגדל את הדור הבא. תוך כדי פתיחות לשינויים, לעדכונים, להתפתחות של דברים שלא היו בעבר והעובדים שלנו מביאים איתם. זה למעשה, אמור לשדרג את התוצאות לטובות יותר ועדכניות יותר לתקופה.

4.כל התנהגות היא חיובית בהקשר מסוים

הנחת היסוד למעשה טוענת שאין תכונה או התנהגות טובה/לא טובה.

כל התנהגות יכולה להיות טובה וחיובית בהקשר מסוים.

אנשים לרוב מגיבים להתנהגות של האחר ללא התחשבות בכוונה החיובית שלו. למרות שהם עצמם מצפים שיתייחסו לכוונה החיובית שלהם.

בתורה, מתייחסים לכך שיש לקחת אדם לקו זכות, להבין שהכוונה שלו היתה טובה.

יש בהנחה זאת הרבה התייחסות לערכים והאמונות שלנו כבני אדם על האחרים.

מצפים מאיתנו להאמין שהאנשים הם טובים ולכולם כוונה חיובית במה שהם עושים.

אפשר לחשוב שזה לא נכון ושזה אפילו אולי תלוש מהמציאות או שאולי זה תמים מידי אבל אפשר גם לראות מה יצא לנו מלקבל את האמונה הזאת.

קודם כל לקחת אדם לקו זכות זה בעצם לאפשר לעצמי לפרש את המציאות בצורה חיובית יותר במודע.

אם לדוגמא עובד שלי קבע איתי פגישת עבודה ואיחר אליה באופן אוטומטי אני אחשוב עליו שהוא אדם חסר אחריות, איך הוא מזלזל בי ובזמן שלי שאפילו הוא לא שלח לי הודעה שהוא מאחר. באופן אוטומטי הפרשנות השלילית מעודדת רגשות שליליות שיעודדו התנהגות של כעס ואכזבה.

אך אם באותה נקודה אני  אבחר לפרש את המציאות בצורה חיובית עם כוונה חיובית אני אחשוב : מעניין מה קרה לעובד שלי שמנע ממנו להגיע בזמן לפגישה איתי? אולי אפילו אני אדאג לשלומו ואצור קשר לבדוק מה אתו.

פרשנות חיובית גורמת לנו לא לעבוד באמוציות ורגשות אלא יותר לפעול בשיקול דעת בניסיון להבין את המציאות בצורה הנכונה ביותר.

כי כאשר הבחור יגיע וייתן סיבה מוצדקת למה הוא איחר ולא יצר קשר. לדוגמא שקרה לו משהו אישי בבית ומרוב לחץ הוא שכח את הנייד שלו בבית.

במצב כזה, אם הפרשנות שלי היתה שלילית באופן אוטומטי אני אגיע לשיחה טעון ואולי אף אתפרץ עליו קודם לפני שיספיק להגיד מה קרה. ברוב המקרים יהיה לי מאוד לא נעים מהסיטואציה וגם כמנהל זה לא נכון לי התנהגות כזו לא עבורו ולא כדוגמא לחברי הצוות האחרים.

אך במידה ובחרתי בפרשנות החיובית אני אחכה לו שיגיע, אדרוש בשלומו בדאגה וכאשר אשמע את הסיבה אני אתמוך בו ואף אוסיף ואגיד שתיארתי לעצמי שקרה משהו שלא אפשר לו לעדכן.

התנהגות זאת תראה הן לעובד והן לשאר הצוות שאני מתנהל באופן שקול, מאפשר העובד ירגיש רגוע יותר יוקיר את השיחה והדאגה וזה רק יעודד מחויבות מצידו.

אני אוסיף אופציה נוספת רק לצורך הבנת התמונה עד הסוף. נגיד שבחרתי בפרשנות החיובית ואילו יצא בסוף שהעובד הגיע ואמר שהוא שכח (שהמחשבה הראשונה של הפרשנות השלילית היתה נכונה) מה יקרה אז?

יקרה משהו שמשמעותו עבוד העובד ועבור שאר הצוות תהיה משמעותית יותר מכל החלופות האחרות.

אני אגיע חיובי ושקול אבין שהעובד שלי כן זלזל בזמן שלי באותו הרגע אני אבקש ממנו להבין מה גרם לכך שלא מצא לנכון להודיע, אולי אף אגיד לו שהתנהגות כזאת לא מקובלת ואולי מעבר.

מה שמשמעותי מאוד זו הדרך.

אני כמנהל נדרש להתנהל בצורה ממלכתית ושקולה ולא רגשית.

זה שהייתי חיובי לא אומר שוויתרתי או שאני תמים, זה רק מאפשר לי לראות את המציאות בצורה יותר שקולה, פחות אמוציונלית ואני מהווה דוגמא לשאר על הדרך בה הייתי רוצה שינהלו קונפליקטים בעתיד.

להלן הרוח (state of mind) יש משמעות אדירה על ביצועיי בהיותי מנהל.

זה מגדיר את ״האני מאמין״ שלי כמנהל ואת הדרך בה אני אתנהל ואתן דוגמא אישית לקולגות שלי ולעובדים שלי.

חקר מצוינות ניהולית בסביבת NLP - פתיחות וגמישות

לאחר שעברנו את הלך הראש נתייחס למפתח השני שהוא פתיחות וגמישות מחשבתית. מטרתם היא בעיקר להיות פתוחים ומוכנים לקבל רעיונות, דעות, משובים ועוד.

5.גמישות היא העוצמה העילאית

אין דרך אחת להצלחה!

יש אין ספור דרכים להשיג את אותה מטרה.

יש מגוון רחב של סוגי א.נשים עם אין ספור מערכות הפעלה שונות.

לכל אחד דרך חשיבה אחרת, קבלה/והעברת מסרים אחרת, יכולת קבלת משובים בצורה שונה.

כמנהל א.נשים אני צריך להבין שלא כל העובדים שלי דומים למעשה, כל אחד שונה מהאחר!

הנחת יסוד זאת מאפשרת לנו להיות פתוחים לדברים חדשים, להבין שהדרך שבה אני אעביר משימה לאחד יכולה להיות שונה מאוד מאדם אחר.

זה גורם לנו להתעמק באנשים שמולנו, להבין מהי הדרך הנכונה ביותר עבורם לקבל את המסר ולזה גורם לנו להיות גמישים יותר מחשבתית והתנהגותית.

לדוגמא יש לי בצוות אדם שהוא משימתי, קצר שהדרך להעביר לו את המסר היא בצורה לקונית, מתומצתת מהירה וקצרה.

לעומת זאת אדם אחר בצוות שלי הוא רגיש יותר, חשובים לו הפרטים, התמונה הרחבה ביותר והדרך שבה אעביר לו את המסר זו בנימה אישית עם התעמקות בפרטים.

בסופו של דבר, המטרה שלי ששניהם ירתמו למשימה ויעשו אותה על הצד הטוב ביותר וכדי להשיג זאת אני צריך להשתמש בדרכים הפוכות עם שני חברי צוות שונים.

האופציה האחרת היא להעביר את המסר לכולם בדרך שמתאימה לי ולקחת בחשבון שלא כולם ירתמו, יפנימו או יבינו את המטרה. הכל עניין של בחירה.

הגמישות המחשבתית וההבנה מאפשרת לי להתאים את עצמי לאחר כדי להשיג את המטרות והרצונות שלי בצורה אפקטיבית יותר.

מנהל א.נשים עם גמישות מחשבתית מעודד הסתכלות מערכתית ובמקביל  התייחסות לפרט, הבנת הייחודיות בכל אחד. ומצד העובדים זה מראה להם ש״רואים אותם״ יש יותר פרסונליות.

הפרסונליות היא הדרך העדכנית והטובה ביותר לרתום ולסחוף א.נשים אחריך (כל אחד בדרך הנכונה ביותר לו).

6.לכל התנהגות יש כוונה חיובית עליונה עבור האדם.

הנחת יסוד זאת באה להגיד לנו אין אנשים רעים יש אנשים שרע להם.

אין אדם רע יש התנהגות לא טובה שבגינה לאותו אדם יש רווח.

אדם שפועל בדחיינות לדוגמא הוא מרוויח בעיניו את הזמן עד לדקה האחרונה מבחינתו הוא רואה את הרווח וזה אינדיבידואלי.

הסתכלות כזאת מאפשרת לנו להבדיל את האדם מההתנהגות ובכך לאפשר שינוי.

אם אדם מבין שהדחיינות תכונה שעד היום הניבה לו רווח נסתר כבר לא משרתת אותו הוא יכול לבחור לשנות אותה.

הנחת יסוד זאת מעודדת שינוי הרגלים! לוותר על ההרגלים שלא מקדמים אותי ולבחור בהרגלים טובים יותר שמקדמים אותי למטרות בחיי.

בניהול עובדים הבנה זאת מאפשרת לנו לעזור לעובדים שלנו לייצר שינוי בחייהם. ברגע שאני מראה לאדם שההתנהגות מסוימת מעכבת אותו או גורמת לו נזק אני בעצם מאפשר לו התפתחות בארגון איתי.

במידה ואני לא מתייחס למציאות כך אני יכול להסיק שאות אדם מתנהג בצורה לא טובה לי הוא עצמו לא מתאים לי ובאותו הרגע אני בעצם מוותר על הסיכוי לשינוי, להתפתחות ולהמשך עבודה יחד.

הפרדת האדם מהתנהגותו זה למעשה הפרדת האדם מהבעיה.

בקונפליקטים שאני רוצה לנהל בין עובדים או עם עובד שלי המטרה זה לשים בנינו את הבעיה ולא את העובד עצמו.

לאפשר שיחה, פתיחות הבנה והפנה כי הבעיה נפרדת העובד עצמו וכי שינוי ותיקון אפשריים וניתן לעשות זאת יחד. היכולת לפתור ולנהל קונפליקטים בצורה זאת מגדילה את סיכויי ההצלחה ומעבר לזה מייצר בסיס אמון בין הא.נשים מעצם ההתפתחות המשותפת והיכולת לאפשר זאת.

פתיחות וגמישות מחשבתית יושבת על הלך הרוח ומפתחת אותם ומרחיבה אותם. היכולות האלו מאפשרות לנו לראות תמונה רחבה יותר עשירה יותר ומאפשרת התפתחות התקדמות ובהמשך גם תעודד למידה וחדשנות.

חקר מצוינות ניהולית בסביבת NLP - עידוד למידה

לאחר שעברנו את הפתיחות וגמישות מחשבתית נתייחס למפתח השלישי שהוא עידוד למידה אישית וקבוצתית. מטרתם היא בעיקר לאפשר לנו לצאת מאזור הנוחות, ללמוד לחקור להתפתח ולהיפתח לדברים חדשים.

7.המפה היא לא השטח

הדרך בה אנו תופסים את המציאות שונה מאדם לאדם. תפיסת המציאות מתבססת על האמונות והערכים שלנו הכוללות הכללות/ השמטות שכל אחד עושה למציאות, מה שלמעשה מייצר אצלנו מערכת הפעלה ייחודית לנו. היא שונה בין כל אדם לאדם ורק מעצם כך תפיסת המציאות בנינו שונה.

למעשה, כל אדם תופס את המציאות בצורה שונה מהאחר.

 וברגע שאני מבין שהמפה שאני רואה היא לאו דווקא המציאות הקיימת. אני מבין שהמפה שלי היא לא השטח.

יותר מזה, אנחנו מבינים שאין אמת אחת ואין מציאות אחת. כל אחד תופס את המציאות בצורה שונה מהאחר.

הנחת יסוד זאת מאפשרת לנו למידה, אפשרות להיחשף לעולמו של האחר לנסות להבין את המפה שלו, איך הוא תופס את המציאות הקיימת ולמעשה בדרך זאת אנחנו נפתחים לדרכים חדשות להסתכל על המציאות.

זה מאפשר לנו ללמוד לראות לבחון אופציות נוספות שלא חשבתי עליהם קודם ולבחור מה נכון.

כמנהל א.נשים אני חייב להבין שכולנו יכולים להיות בחדר אחד לשמוע הרצאה או מסר שמישהו העביר לנו וכל אחד מאיתנו יצא עם תפיסת מציאות שונה / מפה שונה. זה משמעותי לנו כי ברגע שאני מפנים זאת כמנהל, אני מאפשר שיח, סיעור מוחות בין כל חברי הצוות, התייעצות, שיתוף פעולה ולמידה קבוצתית מקדמת.

כי כל אחד יכול להראות את המפה שלו ואז באופן אוטומטי המפה של כולנו גדלה הראיה הופכת להיות מערכתית יותר. האפשרויות לבחירה גדלות וההתפתחות של כולנו באה לידי ביטוי.

עובדים שנמצאים בסביבה כזאת באופן אוטומטי מרגישים מוערכים, ש״רואים אותם״ שהם מביאים את עצמם לידי ביטוי כי  קולם נשמע, יוזמים יותר כי יש סביבה שמאפשרת זאת והביצועים וההישגים גדלים ולו רק מעצם הראיה הרחבה שקיימת באותה סביבה.

במידה ואני לא מפנים את הנחת יסוד זאת כמנהל אני הופך לאדם מקובע יותר שחושב שיש דרך אחת והיא הדרך שלי ואז למעשה אני מעביר מסר לעובדים שלי שאין צורך ללמוד או לחשוב כי בסופו של דבר אני אגיד מה צריך לעשות, כי אני יודע הכי טוב ויש דרך אחת והיא שלי. התנהלות זאת לא רק שלא מעודדת למידה היא גם משביתה את היוזמה והרצון של האחר לנסות לשנות, לנסות להראות עוד משהו.

למעשה, היא מעודדת הסתכלות צרה , התנהלות אוטומטית וחוסר התפתחות.

8.תמיד יש עוד אפשרויות

ברגע שאני מפנים שיש תמיד עוד אפשרויות המחשבה לא מגבילה אותי לאפשרות אחת.

הנחת יסוד זאת מעודדת למידה וסקרנות. גם אם אני חושב שיש לי את הדרך, ברגע שאני מבין שאני צריך שיהיו לי לפחות 3 אופציות נוספות זה גורם לי לחשוב, לשמוע דעות של אחרים, ללמוד יותר על הנושא, לחקור וללמוד דברים שלא ידעתי קודם זה מעודד סקרנות לעוד אופציות.

למידה וסקרנות בקבוצה היא המנוע הגדול ביותר להתפתחות וחדשנות.

ברגע שאני כמנהל מעודד שלכל בעיה יהיו לפחות 3 דרכים לפתרון אני מעודד את הצוות לחשוב יחד, לבחון אופציות חדשות, לחשוב אולי גם מחוץ לקופסה כי יש סוגיות שלמצוא להן פיתרון אחד זה מורכב אז שלושה פתרונות זה מורכב, זה לעיתים מצריך סיעור מוחות, למידה, שינוי דרך ההסתכלות וכל האופציות האלו גורמות לנו לצאת מאזור הנוחות.

יש לאדם 3 מצבים:

אזור הנוחות – בו הוא מכיר הכל יודע הכל, אין צורך ללמוד. קל להיות באזור זה ורוב האנשים בהגדרה מעדיפים להיות שם כי נוח והם רגילים.

אזור היציאה מאזור נוחות, הנקרא גם אזור הפחד– שם לא כיף להיות כי שם יש חוסר וודאות, באזור זה אנחנו מבינים שיש דברים שאנחנו לא יודעים. במהלך החיים הרבה פעמים אנחנו נכנסים לשם גם בעל כורחנו ורוב הא.נשים חוזרים מהר לאזור הנוחות (כי נוח שם) ויש את אלה שבוחרים לעזות את הקפיצה לשלב הבא

אזור הלמידה – זהו האזור שאני מגדירה אותו חנות הממתקים הגדולה בעולם, שם אנחנו לומדים, גדלים ומתפתחים גם אנחנו מבינים שיש את מה שאנחנו יודעים, יש את מה שאנחנו יודעים שאנחנו לא יודעים ויש גם אופציה נוספת יש את מה שאנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים, ובאזור זה יש לנו את כל האופציות ללמוד לחקור וללמוד דברים חדשים שלא ידענו.

רוב הא.נשים נמנעים להגיע לאזור השלישי כי הוא מייצר בהם חוסר וודאות גדול, מערער להם את מה שהם יודעים עד עכשיו ואילו יש את האחרים שדווקא באזור זה הם מרגישים הכי הרבה ״חיים״ כי באזור הלמידה יש לנו את האנרגיה הגבוהה ביותר, אנחנו חושבים אנחנו מתאמצים ואנחנו גדלים במחשבה.

מנהל שגורם לעובדים שלו לעבור בין השלבים מאפשר:

  • למידה
  • הרחבת אופקים
  • אפשרויות קידום
  • התפתחות אישית וקבוצתית
  • רכישת מיומנויות וכלים שיישארו ויתרמו לצוות שלו במגוון מעגלי החיים השונים שלהם.

משמעות הסקרנות והלמידה זה המנוע העיקרי לנו להתקדמות ולהתפתחות זה הדרך העיקרית שלנו להשקיע בעצמנו ולהיות טובים יותר ובגרסה הטובה ביותר של עצמנו.

חקר מצוינות ניהולית בסביבת NLP - העברת מסרים

לאחר שעברנו את עידוד התמידה נתייחס למפתח הרביעי שהוא העברת מסרים. אחד ממפתחות ההצלחה החשובים ביותר בניהול עובדים – העברת מסרים בצורה אפקטיבית.

9.משמעות התקשורת היא התגובה שמתקבלת

כאשר אני רוצה להעביר מסר לאדם אחר אני תמיד חושב מה להגיד ואפילו מתאמן על המילים. כאשר אני מגיע ואומר את המסר והצד השני לא קיבל אותו בצורה חיובית אני מתמלא בכעס /אכזבה למה הוא לא מבין?

אז בואו נתחיל בכך שאחריות העברת המסר היא על מעביר המסר ולא על מקבל המסר.

הדרך להעביר מסר באה לידי ביטוי בשלושה מישורים:

  • המלל/ התוכן
  • אינטונציה
  • שפת הגוף

כפי שציינתי קודם לרוב אנחנו מתאמנים על המלל/תוכן המסר כי אנחנו בטוחים שהוא העיקר אבל כמה % מתוך העברת המסר הוא מבטא?

  • המלל/ התוכן – 7%
  • אינטונציה – 38%
  • שפת הגוף – 55%

אז אחרי שאנחנו רואים את ה% איך זה מקדם אותנו לעבור על המסר ולהתאמן עליו?!

דוגמא: מנהל צוות מגיע לפגישה עם הצוות שלו הוא יושב כפוף פרצוף עצוב ואומר להם בקול נמוך ומונוטוני: ״כל הכבוד לכם, עשיתם עבודה נפלאה אני פשוט מאושר להיות חלק מהצוות הזה״.

מה הם הבינו? את המלל והתוכן או את כל הפרצוף, הכיפוף והבאסה שנשמעה בדיבור? העובדים יצאו מהפגישה ויגידו – לא יאמן שזה מה שהוא אמר.

הם עדיין נתייחס לדיבור אבל כאילו הוא אמר את ההיפך.

זו המשמעות של העברת מסר, כדי שאנחנו נעביר מסר אפקטיבי שיועבר בצורה הנכונה לאדם מולנו:

  • אנחנו צריכים להבין מיהו האדם? (משימתי/ מקדם/ תומך/מנתח)
  • מה הדרך הנכונה להעביר לו את המסר? (קצר וקולע/ עייניני/ רגשי/ מפורט)
  • איזו סביבה נכונה לו? (אחד על אחד / פגישת צוות/ בפני כל החברה)
  • היכן לעשות זאת? (שיחת מסדרון/ פגישה אישית/ פגישת עבודה)

כל השאלות האלו יעזרו לנו לגבש את הדרך הנכונה ביותר להעביר את המסר לצד השני.

כמנהל עובדים אנחנו רוצים בסופו של יום להעביר את המסר המדויק והנכון ביותר לעובד כדי שאוכל לקבל את התוצאות וביצוע המשימות בצורה הטובה ביותר.

ככל שאשקיע בזה כך זה יחסוך לי זמן בהמשך.

העברת מסר נכונה מייצרת מחויבות, הירתמות למשימה ומוטיבציה לבצע אותה. באות מידה העברת מסר בצורה לא נכונה יכולה לפגוע בכל הנושאים הנ״ל.

10.כל תקשורת היא הבעת אהבה או קריאה לעזרה

הנחת יסוד זאת מייצרת בנו אמפתיה באופן טבעי.

היא מאפשרת לנו פרשנות חיובית לכל סיטואציה שתקרה בחיינו. ובאופן אוטומטי הרגש וההתנהגות שלנו יהיו יותר מבוקרים וענייניים.

בניהול עובדים הנחת יסוד הזאת מאפשרת לנו לעצור לרגע לפני כל שיח ולהחליט איך אנחנו מגיבים, איך אנחנו נתפסים ואיך זה יבוא לידי ביטוי לצד השני.

לדוגמא: עובד מגיע לשיחת סטטוס עם המנהל שלו בשיחה הוא מסביר ומראה את כל הפרויקט שעשה, המנהל מאוד מתרשם וכתוצאה מכך הוא מבקש מהעובד שיעשה הרצאה לכלל החברה בנושא. העובד שמע את הבקשה והתגובה שלו היתה מה פתאום?! זה לא התפקיד שלי! אני לא מוכן ויצא מהחדר.

מחשבה ראשונה של המנהל יכולה להיות, איך אני התרשמתי ממנו וזאת התגובה שלו? אני נותן לו אפשרות לפרוח ולקחת חלק בהרצאה ואת התודה שלו? ומשם אפשר להסיק מה יהיה המשך היחסים בינהם.

אך אם נתייחס להנחת יסוד זאת אנחנו נבין שהתגובה של העובד היתה קריאה לעזרה. ככל הנראה לעובד יש פחד לעמוד בסיטואציה הזאת, וזה כל כך הבהיל אותו שהוא הרגיש כאילו הוא קיבל עונש על העבודה הטובה שעשה.

אם המנהל יבין את הסיטואציה הוא יבקש שיחה אישית נוספת עם העובד וירגיע אותו, אולי ילווה אותו בתהליך מכאן יכולה לבוא צמיחה, התפתחות ורצון הדדי להצלחה.

הנחת יסוד זאת נשמעת נאיבית אך היא מציאה לנו פרשנות לאירועים בצורה שיכולה לקדם, יכולה לאפשר לנו מעבר לגלוי. להתעמק במה שלא ראינו.

היא אפשרה לאותו מנהל להתעמק בתגובה להבין שיש פה פחד, לחץ שבכלל לא קשור אליו אלא לעובד עצמו והתגובה היא לא רציונלית ומופנית לפחד שעלה מעצם הבקשה. מנהל ראה מעבר למציאות שהיתה הוא ראה את הנסתר ולא הסתפק בגלוי.

הסתכלות לעומק על נקודת המבט של העובד תאפשר לנו גם עומק ביחסים, השיח המקבל והמבין של העובד יבוא לידי ביטוי אצל העובד בכך שהוא מבין אותי למרות שצעקתי ונבהלתי, זה יקרב ויאפשר פתיחות ורצון להתקדם יחד.

משמעות העברת המסרים בצורה אפקטיבית יגרום לנו גם להצמיח, לגדל ולהעצים את הסובבים אותנו וגם יעזור לנו לנהל את העובדים שלנו בצורה חיובית ומקדמת.

כשהמטרה העיקרית היא להבין שלכל אחד יש את הדרך הנכונה לו ואין אחת שטובה יותר או נכונה פחות וככל שנעמיק להבין את הסיטואציה בפרשנות חיובית כך נוכל לאפשר שיח, אמון, בנית מערכת יחסים לטווח הארוך.

חקר מצוינות ניהולית בסביבת NLP - רתימה ובניית אמון

לאחר שעברנו את עידוד התמידה נתייחס למפתח החמישי שהוא רתימה ובניית אמון. מפתח זה חשוב מאוד לבניית מערכת יחסים לטווח ארוך.

11.אין כישלון רק משוב

הנחת יסוד זאת קוראת תיגר על הדרך בה אנחנו מגדירים הצלחה וכישלון.

אם עד היום אם לא הצלחתי אז למעשה נכשלתי, הנחת יסוד זאת מכוונת לכך שכל עוד אני עושה ומנסה אני יכול לקבל רק משוב חיובי/ שלילי על ביצוע. הכישלון יגיע רק ברגע שאפסיק לעשות ולנסות.

הנחת יסוד זאת מעודדת עשייה, ניסוי ותהיה (לא טעיה).

בניהול עובדים אנחנו הרבה פעמים מגדירים הכל בהצלחה וכישלון וזה בה לידי  ביטוי בשיחות כעב אכזבה ולרוב אנחנו גורמים לעובדים לא לרצות לנסות שוב כי למה אני צריך עוד שיחה ועוד כעס וצעקות, התגובה של העובד זה בחוסר עשייה ולמעשה ברגע שלא עושים לא מתקדמים ואז בעצם הולכים אחורה.

לעומת זאת אם אני כמנהל מגדיר את הנחת יסוד זאת ומיישם אותה בכך שברגע שעובד ביצע משימה בצורה לא טובה, אני אתייחס לכך במשוב.

הרבה נאמר על משובים ואפילו כתבתי ניוזלטר על זה לכן אתייחס כאן רק לעיקרי הדברים.

משוב נועד לקדם ולהתקדם יחד עם העובד כדי שזה יקרה חשוב לייצר מתודולוגיה במשוב:

  • הכנת המנהל לקראת הפגישה: דיוק הבעיה, ההשפעה שלה ואפשרויות לפיתרון. בנוסף, 3 דברים שהמנהל מרוצה מהעובד שקשורים לבעיה כך שאם העובד יפתור את הבעיה המחמאות יהיו משמעותיות יותר.
  • שיחת חולין קצרה – small talk
  • שלב א׳ – לתת לעובד שלושה דברים שאנחנו מרוצים ממנו בתהליך העבודה מולו, עליהם להיות נכונים, ממוקדים ועינינים להצגת הבעיה.
  • שלב ב׳ – הצגת הבעיה לעובד בצורה עניינית ולא אישית – לא העובד הוא הבעיה אלא דרך ביצוע המשימה לקוי (ניתן לתיקון).
  • הסבר מה ההשפעה של ביצוע הלקוי הזאת על הסביבה/הארגון? (הצגת תמונה רחבה)
  • לשאול את העובד מדוע זה קורה? ניסיון להתעמק בדברים הנסתרים
  • המנהל אחראי על שיחה נעימה, רגועה ומכבדת
  • תיאום ציפיות לגבי הבעיה וגם הפיתרון
  • שלב ג׳ – סיכום השיחה, הערכה של המנהל לעובד על השיחה הנעימה והמקדמת על סיכום הפיתרון.
  1. ניתן לשחזר הצלחה

ברוב הארגונים מתחקרים כישלונות. כאשר משימה צלחה/ נכשלה אנחנו מייד קובעים פגישה ומתחילים למנות את הסיבות למה זה קרה:

  • מה ההשפעות שהביאו לכך?
  • מי אשם?
  • של מי האחריות?
  • מה נעשה בדרך לא נכונה?
  • מה ניתן לעשות אחרת בפעם הבאה?

ברוב המקרים אחרי פגישה כזאת כולם מרגישים מוכים ונזופים, מבינים את הבעיה ומשתדלים לא לאפשר למצב כזה לקרות שוב.

אך מה אם יקרה עם ניקח הצלחה ונרצה לשחזר אותה שוב ושוב. זה אפשרי!

הנחת היסוד הזאת אומרת במקום לעשות מחקרים על כישלונות בואו נעשה מחקרים על ההצלחות שלנו ונדאג לשחזר אותנו שוב ושוב כי זה אפשרי.

איך עושים זאת בדיוק עם אותם שאלות קודם:

  • מה ההשפעות שהביאו להצלחה הזאת?
  • מי קידם והוביל אותנו להצלחה?
  • של מי האחריות?
  • מה נעשה בדרך בצורה נכונה שהביא להצלחה?
  • איך ניתן ללמוד מזה על דברים נוספים כדי לייצר עוד הצלחות?

כאשר מנהל עושה חקר הצלחות בארגון הוא מעודד בצוות  מס׳ דברים:

  • רצון למצוינות
  • ישנה הערכה והוקרה לעובדים על עשייתם והצלחתם
  • משובים חיוביים לעובדים שלקחו חלק בזה בצורה מפורטת ובונה
  • נוצרת גאוות יחידה מעצם ההצלחה
  • נוצרת מחוברות ומחויבות להצלחה
  • נוצרים שיתופי פעולה ואחדות
  • נוצרת סינרגיה

כאשר צוות מגובש סביב הצלחותיו זה מאפשר לו לייצר סינרגיה ואז התוצאות והביצועים שלו גדלים בכל קנה מידה אפשרי סינרגיה מאפשרת לכך ש1+1 יהיה שווה הרבה יותר מ-2.

המטרה היא לא לבטל את המחקרים על ביצועים לא טובים זה חשוב ומקדם ברגע שעושים את זה נכון ומפרידים את הכישלון מהאנשים. בנוסף, נעודד גם חקר הצלחות על מנת לאזן ולהרים את הצוות לגבהים נוספים.

משמעות הרתימה ובניית אמון היא הדרך שלנו בסופו של יום לייצר מערכות יחסים בנינו לבין הסובבים אותנו לאורך זמן, זה מאפשר מחוברות ומחויבות ברמה גבוהה שבסופו של יום מביאים גם לביצועים והישגים גבוהים יותר.

חקר מצוינות ניהולית בסביבת NLP - נחישות והתמדה

לאחר שעברנו את שלב הרתימה ובניית האמון נתייחס למפתח השישי והאחרון שהוא נחישות והתמדה. 

זהו המפתח שיביא אותנו אל ההצלחה, כאשר אדם מתמיד לאורך זמן בכל דבר באופן אוטומטי הוא גדל, הוא הופך להיות מומחה בו והתוצאות שלו כל הזמן משתפרות.

13.האנרגיה זורמת איפה שהפוקוס נמצא – Where focus goes, energy flows

הנחת היסוד אומרת שכל מה שנתמקד בו – יגדל. לטוב ולרע.

אם נתייחס לכל מה שלא טוב בחיינו זה יעפיל על הכל ולהיפך.

איפה שנתמקד, נשיג תוצאות. אנחנו יכולים לבחור בחיינו במה להתמקד, חשוב להבין שככל שנתמקד בו הוא יתפוס מקום גדול יותר בחיינו וכן התוצאות והביצועים שלנו ישתפרו בו כי ננסה, נבחן, נתקן וננסה שוב- בתהליך זה אנחנו יכולים לרכוש מיומנות, לקצור הצלחות, להפוך למומחים על ידי כך שנתמקד בלמידה ונייצר מומחיות. בכל צורה שנבחר התוצאות יבואו לידי ביטוי לאורך הזמן.

כמנהל עובדים אני מתמקד בצוות, משקיע בו, לומד כל אחד מחברי הצוות, מה החוזקות שלו, מה אמונות שלו, מה סגנונות התקשורת שלו ואיך אני יכול לגרום לו להצליח יותר ובעצם ההתמקדות בהם אני מגדיל את סיכוייהם להצלחה.

בנוסף, אני בוחר גם בהתנהלות מולם להתמקד בהצלחה שלהם.

מעצם ההתמקדות הזאת אני כמנהל משיג כמה דברים מהותיים בין חברי הצוות:

  • ביצועים טובים יותר אישיים וצוותים
  • פיתוח מנהיגות כמנהל ע״י העברת מסרים, רתימה והשפעה גדולה יותר
  • רמת שביעות רצון העובדים גדלה – עובדים מרוצים
  • גאוות יחידה ושיתוף פעולה
  • מחוברות ומחויבות לאורך זמן
  1. חזרתיות היא אם כל המיומנויות

חזרתיות היא התמדה.

מי שמתמיד לעשות דברים לאורך זמן יקצור את פירותיו.

חזרתיות מאפשרת לנו לעשות שוב ושוב את אותו הדבר,

בכל ניסיון אנחנו עוברים תהליך של:

למידה – ביצוע ניסיון – קבלת פידבק – הפקת לקח – עדכון /שינוי  וחוזר חלילה.

ככל שאני עושה יותר ניסיונות כך אני לומד יותר, משתפר יותר, הופך להיות מומחה יותר בתהליך וההצלחה והביצועים שלי עולים.

הנחת יסוד זאת מאפשרת לנו להבין שאנחנו יכולים לקחת כל הרגל או מיומנות שנרצה לרכוש. קודם כל נלמד אותה ולאחר מכן נתנסה בה שוב ושוב. עד שנשיג את מטרותינו.

כמנהל עובדים אני יכול להכיל את זה עליי ועל מיומנויות והרגלים שאני רוצה לשנות וגם על העובדים שלי, עצם ההפנמה שחזרתיות מאפשרת לנו הצלחה פותחת לנו את הראש לעשיה, לליווי העובדים שלי להצלחה שלהם, כי ברגע שהם יתמידו לאורך זמן זה יהיה ניכר בתוצאות שלהם ושלי.

לי כמנהל נותר רק לעזור ולאפשר להם להתנסות, לטעות ולתהות, לתת להם משוב, לא להגדיר אי הצלחה ככישלון רק כעוד ניסיון ללמידה ומשם הם ימשיכו ויתנסו ובדרך זאת נוכל לחוות יותר ויותר הצלחות.

מנהל עובדים שמאפשר ניסיונות וחזרתיות משרה על עובדיו ביטחון וגיבוי, הם יודעים שהוא לצידם בטוב וברע כי זה חלק מהתהליך להצלחתם.

זה גורם לעובדים להיות:

  • מרוצים יותר
  • ביטחון וגיבוי
  • הגברת ביטחון עצמי
  • יוזמה
  • חיבור להצלחת הארגון
  • חיבור להצלחתם והצלחת המנהל

משמעות הנחישות וההתמדה היא הדרך שלנו להגיע להצלחה, מעצם הנחישות לא לעצור כשקשה ומאתגר ויתרה מכך, להתמיד, לנסות, לעשות ולשנות וכל תהליך של ניסיון רק מייצר לנו עוד התקדמות לעבר להצלחה.

יש האומרים שהדרך היא ההצלחה. כי הכישלון הוא למעשה ביום שאנחנו מפסיקים לנסות ולעשות.

ההצלחה!

סביבה מנצחת – בסיס הפלטפורמה להצלחה

סביבה מנצחת היא הפלטפורמה שמאגדת את כל המודל הזה.

היא הבסיס להכל וזה לא משנה אם הוא בסיס שנמצא בבית במשפחה הגרעינית או בצוות בעבודה או בכל תחום ומקום אחר בחייך (זה גם יכול להיות סביבת חברי הילדות/ סביבת לימודים/ חוג ועוד).

המשמעות של הסביבה שסביבך יבוא לידי ביטוי בכל פן בחייך.

חשוב לציין כי לסביבה יש השפעה גדולה לטוב ורע.

אם הסביבה היא רעילה והרסנית הסיכויים שלך קטנים מאוד לצלוח בה ולשנות אותה. לעומת זאת, אם הסביבה שלך היא סביבה מנצחת – אז הכל אפשרי!

אתה יכול להיות כל מי שתרצה להיות.

לא סתם אמרו שחינוך הוא טוב אבל לחץ חברתי חזק יותר. הפעם אני בוחרת לתת דוגמא חיובית ומוקצנת: ילד שיצא מבית קשה, קשוח ומנוכר מגיע לסביבה חיובית ומקדמת רוב הסיכויים שלו להתיישר לשאר חברי הקבוצה, זה כמובן גם תלוי ברצון האישי של הילד ובלכידות ובמטרה המשותפת לקבוצה.

רבות נאמר על דינמיקה קבוצתית והשפעותיה אך מכאן אני רוצה שתיקחו שכל אחד צריך לשים לב טוב טוב באיזו סביבה הוא נמצא. ריכזתי פה שלוש שאלות מהותיות שהתשובות עלי כולן אמורה להיות זהה או הכל כן או הכל לא.

  • האם הסביבה שלך מקדמת אותך לעבר מטרותיך ושאיפותיך?
  • האם הסביבה שלך גורמת לך להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמך?
  • האם הסביבה שלך מאפשרת לך לבוא לידי ביטוי והגשמה?

אם התשובות שלך הם כן אתה במקום הנכון

אבל אם זה להיפך, במילה אחת – תברח!

כפי שציינתי קודם לסביבה השפעה גדולה ומשמעותית תדאג שהיא תפעל תמיד לטובתך!

לסביבה המנצחת יש תפקיד חשוב בדרך הזאת כי היא שם לעזור,

להרים לקדם וגם לעיתים ניתן להישען לרגע על חברי הצוות

כדי לצבור כוחות ולהמשיך בדרך שהיא ההצלחה!

לקבלת הצעת מחיר לקורס פרקטיקות ניהול עובדים בשיטת NLP