העברת מסרים – חקר מצוינות ניהולית בסביבת NLP – חלק 4

בתמונה למעלה ניתן לראות את המודל שדרכו אעביר את כל המידע בצורה קלה ופשוטה.

הקוביות האפורות – מייצגות את 14 הנחות היסוד של שיטת nlp.

הקוביות הצבעוניות – מייצגות את ששת מפתחות ההצלחה בניהול עובדים,  ודרך מפתחות אלו נפרש ונרחיב על הנחות היסוד של השיטה.

הקובייה הכתומה – מייצגת את הסביבה מנצחת, שיש לה השפעה מהותית על הביצועים לטוב או לרע, תלוי בסביבה. כצוות זה בא לידי ביטוי בצורה ניכרת ומהותית אף יותר. סביבה מנצחת יכולה לייצר סינרגיה שתוביל אותנו לביצועי שיא. כך ש1+1 יהיה שווה הרבה יותר מ-2.

המטרה העיקרית היא לתת לך את כל הכלים והמיומנויות הנדרשות כדי לנהל עובדים בצורה מקדמת וטובה לך ולארגון

כמובן, שבמידה ותפנים את המידע המשמעות תבוא לידי ביטוי גם במעגלים שונים בחייך- שווה להתעמק ולקחת את מה שנכון ומתאים לך!

בניוזלטר הקודם התמקדנו במפתח ההצלחה השלישי עידוד למידה אישית וקבוצתית דרכו העברנו את שני הנחות היסוד :

  • המפה היא לא השטח
  • תמיד יש עוד אפשרויות

לאחר שעברנו את עידוד התמידה נתייחס למפתח הרביעי שהוא העברת מסרים. אחד ממפתחות ההצלחה החשובים ביותר בניהול עובדים – העברת מסרים בצורה אפקטיבית.

9.משמעות התקשורת היא התגובה שמתקבלת

כאשר אני רוצה להעביר מסר לאדם אחר אני תמיד חושב מה להגיד ואפילו מתאמן על המילים. כאשר אני מגיע ואומר את המסר והצד השני לא קיבל אותו בצורה חיובית אני מתמלא בכעס /אכזבה למה הוא לא מבין?

אז בואו נתחיל בכך שאחריות העברת המסר היא על מעביר המסר ולא על מקבל המסר.

הדרך להעביר מסר באה לידי ביטוי בשלושה מישורים:

  • המלל/ התוכן
  • אינטונציה
  • שפת הגוף

כפי שציינתי קודם לרוב אנחנו מתאמנים על המלל/תוכן המסר כי אנחנו בטוחים שהוא העיקר אבל כמה % מתוך העברת המסר הוא מבטא?

  • המלל/ התוכן – 7%
  • אינטונציה – 38%
  • שפת הגוף – 55%

אז אחרי שאנחנו רואים את ה% איך זה מקדם אותנו לעבור על המסר ולהתאמן עליו?!

דוגמא: מנהל צוות מגיע לפגישה עם הצוות שלו הוא יושב כפוף פרצוף עצוב ואומר להם בקול נמוך ומונוטוני: ״כל הכבוד לכם, עשיתם עבודה נפלאה אני פשוט מאושר להיות חלק מהצוות הזה״.

מה הם הבינו? את המלל והתוכן או את כל הפרצוף, הכיפוף והבאסה שנשמעה בדיבור? העובדים יצאו מהפגישה ויגידו – לא יאמן שזה מה שהוא אמר.

הם עדיין נתייחס לדיבור אבל כאילו הוא אמר את ההיפך.

זו המשמעות של העברת מסר, כדי שאנחנו נעביר מסר אפקטיבי שיועבר בצורה הנכונה לאדם מולנו:

  • אנחנו צריכים להבין מיהו האדם? (משימתי/ מקדם/ תומך/מנתח)
  • מה הדרך הנכונה להעביר לו את המסר? (קצר וקולע/ עייניני/ רגשי/ מפורט)
  • איזו סביבה נכונה לו? (אחד על אחד / פגישת צוות/ בפני כל החברה)
  • היכן לעשות זאת? (שיחת מסדרון/ פגישה אישית/ פגישת עבודה)

כל השאלות האלו יעזרו לנו לגבש את הדרך הנכונה ביותר להעביר את המסר לצד השני.

כמנהל עובדים אנחנו רוצים בסופו של יום להעביר את המסר המדויק והנכון ביותר לעובד כדי שאוכל לקבל את התוצאות וביצוע המשימות בצורה הטובה ביותר.

ככל שאשקיע בזה כך זה יחסוך לי זמן בהמשך.

העברת מסר נכונה מייצרת מחויבות, הירתמות למשימה ומוטיבציה לבצע אותה. באות מידה העברת מסר בצורה לא נכונה יכולה לפגוע בכל הנושאים הנ״ל.

10.כל תקשורת היא הבעת אהבה או קריאה לעזרה

הנחת יסוד זאת מייצרת בנו אמפתיה באופן טבעי.

היא מאפשרת לנו פרשנות חיובית לכל סיטואציה שתקרה בחיינו. ובאופן אוטומטי הרגש וההתנהגות שלנו יהיו יותר מבוקרים וענייניים.

בניהול עובדים הנחת יסוד הזאת מאפשרת לנו לעצור לרגע לפני כל שיח ולהחליט איך אנחנו מגיבים, איך אנחנו נתפסים ואיך זה יבוא לידי ביטוי לצד השני.

לדוגמא: עובד מגיע לשיחת סטטוס עם המנהל שלו בשיחה הוא מסביר ומראה את כל הפרויקט שעשה, המנהל מאוד מתרשם וכתוצאה מכך הוא מבקש מהעובד שיעשה הרצאה לכלל החברה בנושא. העובד שמע את הבקשה והתגובה שלו היתה מה פתאום?! זה לא התפקיד שלי! אני לא מוכן ויצא מהחדר.

מחשבה ראשונה של המנהל יכולה להיות, איך אני התרשמתי ממנו וזאת התגובה שלו? אני נותן לו אפשרות לפרוח ולקחת חלק בהרצאה ואת התודה שלו? ומשם אפשר להסיק מה יהיה המשך היחסים בינהם.

אך אם נתייחס להנחת יסוד זאת אנחנו נבין שהתגובה של העובד היתה קריאה לעזרה. ככל הנראה לעובד יש פחד לעמוד בסיטואציה הזאת, וזה כל כך הבהיל אותו שהוא הרגיש כאילו הוא קיבל עונש על העבודה הטובה שעשה.

אם המנהל יבין את הסיטואציה הוא יבקש שיחה אישית נוספת עם העובד וירגיע אותו, אולי ילווה אותו בתהליך מכאן יכולה לבוא צמיחה, התפתחות ורצון הדדי להצלחה.

הנחת יסוד זאת נשמעת נאיבית אך היא מציאה לנו פרשנות לאירועים בצורה שיכולה לקדם, יכולה לאפשר לנו מעבר לגלוי. להתעמק במה שלא ראינו.

היא אפשרה לאותו מנהל להתעמק בתגובה להבין שיש פה פחד, לחץ שבכלל לא קשור אליו אלא לעובד עצמו והתגובה היא לא רציונלית ומופנית לפחד שעלה מעצם הבקשה. מנהל ראה מעבר למציאות שהיתה הוא ראה את הנסתר ולא הסתפק בגלוי.

הסתכלות לעומק על נקודת המבט של העובד תאפשר לנו גם עומק ביחסים, השיח המקבל והמבין של העובד יבוא לידי ביטוי אצל העובד בכך שהוא מבין אותי למרות שצעקתי ונבהלתי, זה יקרב ויאפשר פתיחות ורצון להתקדם יחד.

משמעות העברת המסרים בצורה אפקטיבית יגרום לנו גם להצמיח, לגדל ולהעצים את הסובבים אותנו וגם יעזור לנו לנהל את העובדים שלנו בצורה חיובית ומקדמת.

כשהמטרה העיקרית היא להבין שלכל אחד יש את הדרך הנכונה לו ואין אחת שטובה יותר או נכונה פחות וככל שנעמיק להבין את הסיטואציה בפרשנות חיובית כך נוכל לאפשר שיח, אמון, בנית מערכת יחסים לטווח הארוך.

בניוזלטר הבא נמשיך לדון במפתחות ההצלחה הנוספים וכיצד הם באים לידי ביטוי בשיטת ה-nlp.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *