רתימה ובניית אמון – חקר מצוינות ניהולית בסביבת NLP – חלק 5

בתמונה למעלה ניתן לראות את המודל שדרכו אעביר את כל המידע בצורה קלה ופשוטה.

הקוביות האפורות – מייצגות את 14 הנחות היסוד של שיטת nlp.

הקוביות הצבעוניות – מייצגות את ששת מפתחות ההצלחה בניהול עובדים,  ודרך מפתחות אלו נפרש ונרחיב על הנחות היסוד של השיטה.

הקובייה הכתומה – מייצגת את הסביבה מנצחת, שיש לה השפעה מהותית על הביצועים לטוב או לרע, תלוי בסביבה. כצוות זה בא לידי ביטוי בצורה ניכרת ומהותית אף יותר. סביבה מנצחת יכולה לייצר סינרגיה שתוביל אותנו לביצועי שיא. כך ש1+1 יהיה שווה הרבה יותר מ-2.

המטרה העיקרית היא לתת לך את כל הכלים והמיומנויות הנדרשות כדי לנהל עובדים בצורה מקדמת וטובה לך ולארגון

כמובן, שבמידה ותפנים את המידע המשמעות תבוא לידי ביטוי גם במעגלים שונים בחייך- שווה להתעמק ולקחת את מה שנכון ומתאים לך!

בניוזלטר הקודם התמקדנו במפתח ההצלחה הרביעי העברת מסרים בצורה אפקטיבית, דרכו העברנו את שני הנחות היסוד :

  • משמעות התקשורת היא התגובה שמתקבלת
  • תמיד יש עוד אפשרויות

לאחר שעברנו את עידוד התמידה נתייחס למפתח החמישי שהוא רתימה ובניית אמון. מפתח זה חשוב מאוד לבניית מערכת יחסים לטווח ארוך.

11.אין כישלון רק משוב

הנחת יסוד זאת קוראת תיגר על הדרך בה אנחנו מגדירים הצלחה וכישלון.

אם עד היום אם לא הצלחתי אז למעשה נכשלתי, הנחת יסוד זאת מכוונת לכך שכל עוד אני עושה ומנסה אני יכול לקבל רק משוב חיובי/ שלילי על ביצוע. הכישלון יגיע רק ברגע שאפסיק לעשות ולנסות.

הנחת יסוד זאת מעודדת עשייה, ניסוי ותהיה (לא טעיה).

בניהול עובדים אנחנו הרבה פעמים מגדירים הכל בהצלחה וכישלון וזה בה לידי  ביטוי בשיחות כעב אכזבה ולרוב אנחנו גורמים לעובדים לא לרצות לנסות שוב כי למה אני צריך עוד שיחה ועוד כעס וצעקות, התגובה של העובד זה בחוסר עשייה ולמעשה ברגע שלא עושים לא מתקדמים ואז בעצם הולכים אחורה.

לעומת זאת אם אני כמנהל מגדיר את הנחת יסוד זאת ומיישם אותה בכך שברגע שעובד ביצע משימה בצורה לא טובה, אני אתייחס לכך במשוב.

הרבה נאמר על משובים ואפילו כתבתי ניוזלטר על זה לכן אתייחס כאן רק לעיקרי הדברים.

משוב נועד לקדם ולהתקדם יחד עם העובד כדי שזה יקרה חשוב לייצר מתודולוגיה במשוב:

  • הכנת המנהל לקראת הפגישה: דיוק הבעיה, ההשפעה שלה ואפשרויות לפיתרון. בנוסף, 3 דברים שהמנהל מרוצה מהעובד שקשורים לבעיה כך שאם העובד יפתור את הבעיה המחמאות יהיו משמעותיות יותר.
  • שיחת חולין קצרה – small talk
  • שלב א׳ – לתת לעובד שלושה דברים שאנחנו מרוצים ממנו בתהליך העבודה מולו, עליהם להיות נכונים, ממוקדים ועינינים להצגת הבעיה.
  • שלב ב׳ – הצגת הבעיה לעובד בצורה עניינית ולא אישית – לא העובד הוא הבעיה אלא דרך ביצוע המשימה לקוי (ניתן לתיקון).
  • הסבר מה ההשפעה של ביצוע הלקוי הזאת על הסביבה/הארגון? (הצגת תמונה רחבה)
  • לשאול את העובד מדוע זה קורה? ניסיון להתעמק בדברים הנסתרים
  • המנהל אחראי על שיחה נעימה, רגועה ומכבדת
  • תיאום ציפיות לגבי הבעיה וגם הפיתרון
  • שלב ג׳ – סיכום השיחה, הערכה של המנהל לעובד על השיחה הנעימה והמקדמת על סיכום הפיתרון.

12. ניתן לשחזר הצלחה

ברוב הארגונים מתחקרים כישלונות. כאשר משימה צלחה/ נכשלה אנחנו מייד קובעים פגישה ומתחילים למנות את הסיבות למה זה קרה:

  • מה ההשפעות שהביאו לכך?
  • מי אשם?
  • של מי האחריות?
  • מה נעשה בדרך לא נכונה?
  • מה ניתן לעשות אחרת בפעם הבאה?

ברוב המקרים אחרי פגישה כזאת כולם מרגישים מוכים ונזופים, מבינים את הבעיה ומשתדלים לא לאפשר למצב כזה לקרות שוב.

אך מה אם יקרה עם ניקח הצלחה ונרצה לשחזר אותה שוב ושוב. זה אפשרי!

הנחת היסוד הזאת אומרת במקום לעשות מחקרים על כישלונות בואו נעשה מחקרים על ההצלחות שלנו ונדאג לשחזר אותנו שוב ושוב כי זה אפשרי.

איך עושים זאת בדיוק עם אותם שאלות קודם:

  • מה ההשפעות שהביאו להצלחה הזאת?
  • מי קידם והוביל אותנו להצלחה?
  • של מי האחריות?
  • מה נעשה בדרך בצורה נכונה שהביא להצלחה?
  • איך ניתן ללמוד מזה על דברים נוספים כדי לייצר עוד הצלחות?

כאשר מנהל עושה חקר הצלחות בארגון הוא מעודד בצוות  מס׳ דברים:

  • רצון למצוינות
  • ישנה הערכה והוקרה לעובדים על עשייתם והצלחתם
  • משובים חיוביים לעובדים שלקחו חלק בזה בצורה מפורטת ובונה
  • נוצרת גאוות יחידה מעצם ההצלחה
  • נוצרת מחוברות ומחויבות להצלחה
  • נוצרים שיתופי פעולה ואחדות
  • נוצרת סינרגיה

כאשר צוות מגובש סביב הצלחותיו זה מאפשר לו לייצר סינרגיה ואז התוצאות והביצועים שלו גדלים בכל קנה מידה אפשרי סינרגיה מאפשרת לכך ש1+1 יהיה שווה הרבה יותר מ-2.

המטרה היא לא לבטל את המחקרים על ביצועים לא טובים זה חשוב ומקדם ברגע שעושים את זה נכון ומפרידים את הכישלון מהאנשים. בנוסף, נעודד גם חקר הצלחות על מנת לאזן ולהרים את הצוות לגבהים נוספים.

משמעות הרתימה ובניית אמון היא הדרך שלנו בסופו של יום לייצר מערכות יחסים בנינו לבין הסובבים אותנו לאורך זמן, זה מאפשר מחוברות ומחויבות ברמה גבוהה שבסופו של יום מביאים גם לביצועים והישגים גבוהים יותר.

בניוזלטר הבא נדון במפתח ההצלחה האחרון וכיצד הוא בא לידי ביטוי בשיטת ה-nlp ונסכם את כל התהליך שעברנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *