עידוד למידה אישית וקבוצתית – חקר מצוינות ניהולית בסביבת NLP – חלק 3

בתמונה למעלה ניתן לראות את המודל שדרכו אעביר את כל המידע בצורה קלה ופשוטה.

הקוביות האפורות – מייצגות את 14 הנחות היסוד של שיטת nlp.

הקוביות הצבעוניות – מייצגות את ששת מפתחות ההצלחה בניהול עובדים,  ודרך מפתחות אלו נפרש ונרחיב על הנחות היסוד של השיטה.

הקובייה הכתומה – מייצגת את הסביבה מנצחת, שיש לה השפעה מהותית על הביצועים לטוב או לרע, תלוי בסביבה. כצוות זה בא לידי ביטוי בצורה ניכרת ומהותית אף יותר. סביבה מנצחת יכולה לייצר סינרגיה שתוביל אותנו לביצועי שיא. כך ש1+1 יהיה שווה הרבה יותר מ-2.

המטרה העיקרית היא לתת לך את כל הכלים והמיומנויות הנדרשות כדי לנהל עובדים בצורה מקדמת וטובה לך ולארגון

כמובן, שבמידה ותפנים את המידע המשמעות תבוא לידי ביטוי גם במעגלים שונים בחייך- שווה להתעמק ולקחת את מה שנכון ומתאים לך!

בניוזלטר הקודם התמקדנו במפתח ההצלחה השני פתיחות וגמישות מחשבתית דרכו העברנו את שני הנחות היסוד :

·      גמישות היא העוצמה העילאית

·      לכל התנהגות יש כוונה חיובית עבור האדם

לאחר שעברנו את הפתיחות וגמישות מחשבתית נתייחס למפתח השלישי שהוא עידוד למידה אישית וקבוצתית. מטרתם היא בעיקר לאפשר לנו לצאת מאזור הנוחות, ללמוד לחקור להתפתח ולהיפתח לדברים חדשים.

7.המפה היא לא השטח

הדרך בה אנו תופסים את המציאות שונה מאדם לאדם. תפיסת המציאות מתבססת על האמונות והערכים שלנו הכוללות הכללות/ השמטות שכל אחד עושה למציאות, מה שלמעשה מייצר אצלנו מערכת הפעלה ייחודית לנו. היא שונה בין כל אדם לאדם ורק מעצם כך תפיסת המציאות בנינו שונה.

למעשה, כל אדם תופס את המציאות בצורה שונה מהאחר.

 וברגע שאני מבין שהמפה שאני רואה היא לאו דווקא המציאות הקיימת. אני מבין שהמפה שלי היא לא השטח.

יותר מזה, אנחנו מבינים שאין אמת אחת ואין מציאות אחת. כל אחד תופס את המציאות בצורה שונה מהאחר.

הנחת יסוד זאת מאפשרת לנו למידה, אפשרות להיחשף לעולמו של האחר לנסות להבין את המפה שלו, איך הוא תופס את המציאות הקיימת ולמעשה בדרך זאת אנחנו נפתחים לדרכים חדשות להסתכל על המציאות.

זה מאפשר לנו ללמוד לראות לבחון אופציות נוספות שלא חשבתי עליהם קודם ולבחור מה נכון.

כמנהל א.נשים אני חייב להבין שכולנו יכולים להיות בחדר אחד לשמוע הרצאה או מסר שמישהו העביר לנו וכל אחד מאיתנו יצא עם תפיסת מציאות שונה / מפה שונה. זה משמעותי לנו כי ברגע שאני מפנים זאת כמנהל, אני מאפשר שיח, סיעור מוחות בין כל חברי הצוות, התייעצות, שיתוף פעולה ולמידה קבוצתית מקדמת.

כי כל אחד יכול להראות את המפה שלו ואז באופן אוטומטי המפה של כולנו גדלה הראיה הופכת להיות מערכתית יותר. האפשרויות לבחירה גדלות וההתפתחות של כולנו באה לידי ביטוי.

עובדים שנמצאים בסביבה כזאת באופן אוטומטי מרגישים מוערכים, ש״רואים אותם״ שהם מביאים את עצמם לידי ביטוי כי קולם נשמע, יוזמים יותר כי יש סביבה שמאפשרת זאת והביצועים וההישגים גדלים ולו רק מעצם הראיה הרחבה שקיימת באותה סביבה.

במידה ואני לא מפנים את הנחת יסוד זאת כמנהל אני הופך לאדם מקובע יותר שחושב שיש דרך אחת והיא הדרך שלי ואז למעשה אני מעביר מסר לעובדים שלי שאין צורך ללמוד או לחשוב כי בסופו של דבר אני אגיד מה צריך לעשות, כי אני יודע הכי טוב ויש דרך אחת והיא שלי. התנהלות זאת לא רק שלא מעודדת למידה היא גם משביתה את היוזמה והרצון של האחר לנסות לשנות, לנסות להראות עוד משהו.

למעשה, היא מעודדת הסתכלות צרה , התנהלות אוטומטית וחוסר התפתחות.

8.תמיד יש עוד אפשרויות

ברגע שאני מפנים שיש תמיד עוד אפשרויות המחשבה לא מגבילה אותי לאפשרות אחת.

הנחת יסוד זאת מעודדת למידה וסקרנות. גם אם אני חושב שיש לי את הדרך, ברגע שאני מבין שאני צריך שיהיו לי לפחות 3 אופציות נוספות זה גורם לי לחשוב, לשמוע דעות של אחרים, ללמוד יותר על הנושא, לחקור וללמוד דברים שלא ידעתי קודם זה מעודד סקרנות לעוד אופציות.

למידה וסקרנות בקבוצה היא המנוע הגדול ביותר להתפתחות וחדשנות.

ברגע שאני כמנהל מעודד שלכל בעיה יהיו לפחות 3 דרכים לפתרון אני מעודד את הצוות לחשוב יחד, לבחון אופציות חדשות, לחשוב אולי גם מחוץ לקופסה כי יש סוגיות שלמצוא להן פיתרון אחד זה מורכב אז שלושה פתרונות זה מורכב, זה לעיתים מצריך סיעור מוחות, למידה, שינוי דרך ההסתכלות וכל האופציות האלו גורמות לנו לצאת מאזור הנוחות.

יש לאדם 3 מצבים:

אזור הנוחות – בו הוא מכיר הכל יודע הכל, אין צורך ללמוד. קל להיות באזור זה ורוב האנשים בהגדרה מעדיפים להיות שם כי נוח והם רגילים.

אזור היציאה מאזור נוחות, הנקרא גם אזור הפחד– שם לא כיף להיות כי שם יש חוסר וודאות, באזור זה אנחנו מבינים שיש דברים שאנחנו לא יודעים. במהלך החיים הרבה פעמים אנחנו נכנסים לשם גם בעל כורחנו ורוב הא.נשים חוזרים מהר לאזור הנוחות (כי נוח שם) ויש את אלה שבוחרים לעזות את הקפיצה לשלב הבא

אזור הלמידה – זהו האזור שאני מגדירה אותו חנות הממתקים הגדולה בעולם, שם אנחנו לומדים, גדלים ומתפתחים גם אנחנו מבינים שיש את מה שאנחנו יודעים, יש את מה שאנחנו יודעים שאנחנו לא יודעים ויש גם אופציה נוספת יש את מה שאנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים, ובאזור זה יש לנו את כל האופציות ללמוד לחקור וללמוד דברים חדשים שלא ידענו.

רוב הא.נשים נמנעים להגיע לאזור השלישי כי הוא מייצר בהם חוסר וודאות גדול, מערער להם את מה שהם יודעים עד עכשיו ואילו יש את האחרים שדווקא באזור זה הם מרגישים הכי הרבה ״חיים״ כי באזור הלמידה יש לנו את האנרגיה הגבוהה ביותר, אנחנו חושבים אנחנו מתאמצים ואנחנו גדלים במחשבה.

מנהל שגורם לעובדים שלו לעבור בין השלבים מאפשר:

–      למידה

–      הרחבת אופקים

–      אפשרויות קידום

–      התפתחות אישית וקבוצתית

–      רכישת מיומנויות וכלים שיישארו ויתרמו לצוות שלו במגוון מעגלי החיים השונים שלהם.

משמעות הסקרנות והלמידה זה המנוע העיקרי לנו להתקדמות ולהתפתחות זה הדרך העיקרית שלנו להשקיע בעצמנו ולהיות טובים יותר ובגרסה הטובה ביותר של עצמנו.

בניוזלטר הבא נמשיך לדון במפתחות ההצלחה הנוספים וכיצד הם באים לידי ביטוי בשיטת ה-nlp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *