״מנהיגות משרתת״ – רק לחזקים/ות!

״מנהיגות משרתת״ – צירוף מילים שיכולים להישמע כדבר והיפוכו.

מצד אחד מנהיג עם עוצמה, עם כוח עם השפעה, אדם שעושים מה שהוא אומר אל מול המילה משרת – התפקיד הנחות ביותר בתולדות ההיסטוריה, אותם א.נשים שהיו משרתים את האדונים ואת העשירים…

אז מה המשמעות של המושג הזה?

״מנהיגות משרתת״ בא לשנות את המציאות הקיימת היום, לקרוא תיגר על המעמדות ולהראות שבעולם מהיר ומשתנה צריך לשנות כדי להגיע להצלחות יוצאות דופן.

אתייחס לנקודות הבאות:

  • מהי ״מנהיגות משרתת״?
  • מה המאפיינים העיקריים לה?
  • מה קורה בסביבת ״מנהיגות משרתת״?

מהי ״מנהיגות משרתת״?

״מנהיגות משרתת״ מטרתה לשנות את ההיררכיה הקיימת ברוב הארגונים ומטרתה היא להפוך את הפירמידה.

אם מנהיג היה בראש הפירמידה וכל העובדים היו צריכים לעשות את מה שהוא אומר, ב״מנהיגות משרתת״ המנהיג מטרתו העיקרית היא לשרת את העובדים והמנהלים /שלו, לתת להם כלים, מיומנויות, משאבים, תקציבים וכל מה שנדרש על מנת לפתח ומקסם אותם.

״מנהיגות משרתת״ שמה דגש על המונהגים והצרכים ההתפתחותיים שלהם ומתוך אמונה שההשקעה בהם תוביל לתוצאות טובות יותר.

לא סתם כתבתי בהתחלה שמנהיגות משרתת נועדה לאנשים חזקים בעלי עוצמה פנימית גדולה. זאת מכיוון שמנהיגות משרתת מונעת מעוצמה ולא מכוח.

בעוצמה האדם, פנימית מרגיש שלם ומשמעותי ויש לו את היכולת לתת לאחר בלי להרגיש שזה מוריד ממנו, זה אינו משחק סכום אפס, להיפך ככל שאתה נותן יותר כך יש לך יותר לתת ואתה מקבל יותר – מדברים במונחי שפע.

העוצמה נובעת מיכולות, מיומנויות, תכונות אופי וערכים שגורמים לאדם להרגיש שלם ובטוח בעצמו. זהו תהליך פנימי ומתמשך ששייך לאדם ללא קשר למקצועו, לתפקידו או למקום בו הוא נמצא.

לעומת כוח שהוא חיצוני, ניתן מעצם הסמכות, תלוי בתפקיד וזה בעיקר חד כיווני – אין הדדיות.

המאפיינים העיקריים של ״מנהיגות משרתת״:

  • החליפין החברתי – תהליך זה בה לדייק את האחריות הראשונית שיש למנהיג כלפי המונהגים. זה מתחיל בכך שעליו מוטלת האחריות הראשונית למלא את מחובותיו כלפיהם ורק לאחר מכן המונהגים נענים וממלאים את חובותיהם. תהליך זה בונה רמת אמון גבוהה מאוד בין בני האדם, כאשר הדמות העוצמתית יוצרת מחויבות על בסיס אמון ולא מעמדת כוח.
  • הלמידה החברתית – תהליך הלמידה גם הוא נעשה ממקום עמוק, המונהגים רואים את התנהלותו והתנהגותו של המנהיג, הם מאמינים בדרכו וכך הם לומדים ממנו מתוך דוגמא אישית ודרך צפיה של ההגשה, הערכים וההתנהגויות הראויות בארגון.
  • הזהות החברתית – שני התהליכים מעלה מייצרים סביבת אמון, ביטחון למידה ומאפשרת יצירת חיבורים וזהות עמוקה על בסיס ערכים. נוצרת זהות חזקה בין המונהגים לבין המנהיג לבין עצמם שלא תלויה ביחסי גומלין, היררכיה או כוח אלא מתוך הבנה עמוקה של הדברים.

מה קורה בסביבת ״מנהיגות משרתת״?

  • ״מנהיגות משרתת״ מייצרת מעורבות גבוהה יותר בין המונהגים, תחושת שביעות רצון, שייכות משמעות רווחה נפשית ועוד.
  • ״מנהיגות משרתת״ משפיעה על הביצועים מתוך מחויבות שנוצרת בין המונהגים למנהיג זה בא לידי ביטוי בעידוד חדשנות, שיתוף ידע, גאוות יחידה ומטרות משותפות.
  • ״מנהיגות משרת״ מייצרת יחסי אמון וחיבור בין המונהגים למנהיג הן ברמת הצוות והן ברמת הארגון.

הסביבה המאפשרת של ״מנהיגות משרתת״ הופכת את כל החיבור כתהליך עמוק ולא רציונלי, המחויבות והחיבורים הם מתוך מקום של הערכה, דוגמא אישית, מחויבות ואמון.

להיות בסביבה של ״מנהיגות משרתת״ זו זכות מדהימה שמשפיעה על כל המעגלים הנוספים שלה.

אם ניקח את המנהיגות המשרתת לעולם העבודה, התנהלות מהירה ובחוסר וודאות נראה שזה יכול להוות היתרון היחסי של הארגון – ההון האנושי החיבור, המחויבות העוצמה שמנהלת את הארגון והקשרים המיוחדים שמביאים את הערך לארגון וממנו החוצה.

במציאות בה שימור עובדים הפך להיות אתגר בפני עצמו שמצריך משאבים ותקציבים מיוחדים ישנו פיתרון שהוא שונה ואף הפוך אבל בהחלט יכול לתת מענה יוצא דופן.

ליצור ולהתנהל ב״מנהיגות משרתת״ זה אתגר ניהולי הן למנהלים והן לעובדים, זהו תהליך אינסופי. בסופו של דבר מנעד המנהיגות רחב מאוד וכל אחד יכול לקחת את החלקים מתאימים לו ולהשאיר את מה שלא מאחור כי אין נכון/לא נכון או מעט/הרבה. כל מנהל יכול להחליט איפה הקו אצלו מה נכון עבורו האם להשתמש בסמכות וכוח או יותר להתכוון לכיוון העוצמה.

אני מאמינה שאם כל אחד ייקח משהו מהמאמר הזה להרחבת הדעת ואולי אפילו עוד משהו ליום יום שלו, זה יתבטא בשינוי לא רק במקום העבודה אלא אפילו במעגלים שונים בחייו כי התנהלות מתוך עוצמה משנה את ה״למה?״ שלנו ועל זה נרחיב בניוזלטר הבא…

תחשבו על זה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *