למילים יש כוח – אבל לא מספיק…

כמה פעמים הייתם צריכים להעביר מסר ומצאתם את עצמכם מתעסקים עם המלל…
ישבתם ושכתבתם אותו, אם זזה נעשה באמצעות מצגת, עברתם על המצגת בקפידה רבה.
אם זו היתה פגישה של אחד על אחד אולי אפילו עברתם עליה בראש
והכל בעיקר התרכז סביב המלל והמצגת.
 
ומה אם אני אגיד לכם שלמרות כל העבודה שלכם השקעתם כל כך הרבה אבל לא במקום הנכון?
 
מה אם אני אגיד לכם שהשקעתם רק ב7% מהכוח שלכם להעביר מסר?
 
טוב זה מה שאני אומרת! 😊
 
קודם כל נתחיל בכך שהעברת מסר היא באחריות המעביר. זה אומר שאם מישהו לא הבין אותך זה בגלל שלא העברת לו את המידע בצורה שנכונה לו או שהעברת אותה בצורה לא נכונה.
 
איך מעבירים מסר בצורה אפקטיבית?
 
כדי להעביר מסר בצורה נכונה עלינו להעבין איך הצד השני מקבל את המסר.
המסר מועבר ב3 רבדים:
 
·      מלל
·      קול
·      שפת גוף
 
וכדי להדגיש את מה שאמרתי קודם ניתן לכל רבד את אחוז ההשפעה שלו:
 
·      מלל – 7%
·      קול – 38%
·      שפת גוף – 55%
 
אז כפי שציינתי בכל פעם שאנחנו משקיעים בשכתוב מצגת או המלל שנאמר נחנו רק משקיעים ב7%.
 
זה חשוב אבל לא העיקר.
 
הקול ומשמעותו בהעברת מסר
 
לקול יש משמעות רבה בהעברת מסר פי 5 מהמלל עצמו, בואו נבין את זה דרך דוגמא.
 
נגיד והמנהל שלך מגיע אליך למשרד ובלחש אומר לך:
ירון רציתי להגיד לך כל הכבוד על העבודה שעשית בפרויקט – ישר כוח!
כל המלל נאמר בלחש ומעבר לכך גם האינטונציה שלו היתה כבדה ואיטית.
 
האם היית חווה הרגשה של לאחר מחמאה מהבוס? בטוח שלא.
 
מפני שהקול שנקלט לנו הוא זה שאחראי על הפרשנות שאנחנו מיחסים לאירוע.
זה אומר שלאחר אירוע כזה אני אחשוב לעצמי שהבוס ממש לא מרוצה ממני, הוא אמר את זה כי היה חייב ויש כאלה שייקחו את זה רחוק יותר ויחשבו שזה בטוח בגלל… כל מיני סרטים שהם יאכילו את עצמם.
 
בכל מקרה מה שבטוח מחמאה לא נקלטה באופן הזה.
 
לעומת זאת בואו נדמיין הפוך
 
המנהל שלך מגיע אליך למשרד ואומר לך בכל נעים ובאינטונציה מכילה:
ירון רציתי להגיד לך שהמצגת שלך לא היתה חזקה במיוחד בוא נדבר על זה בחדר שלי.
 
למרות שלמלל היתה נימה שלילית הקול של המנהל שלך יעפיל עליה ואתה תלך אליו לחדר בהרגשה נעימה וסביר להניח שגם תהיה פתוח למשוב שהוא יתן לך כי לקוח שלו יש משמעות מהותית יותר על איך שפירשת את הסיטואציה.
 
 
 
 
 
שפת הגוף והשפעתה על העברת המסר
 
שפת הגוף משפיעה עלינו ביות מ50% כי הוויזואליות אצלנו היא הדומיננטית זה מה שאנחנו רואים, ורוב האנשים הוויזואליות משמעותית עבורם יותר מכל חוש אחר.
 
כאן הדוגמאות קיצוניות יותר, לדוגמא מנהלת מגיעה לישיבת צוות ורוצה להעביר לצוות העובדים שלה שהיא מאוד מרוצה מהתוצאות של העבודה שלהם, למעשה היא נותנת להם חיזוק חיובי.
 
תארו לכם שהיא נכנסת לפגישה עם הבעה עצובה, היא הולכת כפופה מעט ושהיא יושבת בראש השולחן היא לא מישירה מבט לצוות העובדים והיא אומרת:
כל הכבוד לכם על התוצאות שהבאתם, זה לא מובן מאליו אני ממש מעריכה את עבודתכם.
 
סיטואציה כזאת מבלבלת מאוד את הנוכחים, סביר להניח שעם שפת הגוף שלה שידר עצבות זה בא לידי ביטוי גם בקול חלוש ומשם הוויזואליות שהועברה לצוות היתה של סיטואציה שלילית ועצובה וגם הפרשנות שתבוא עימה זו תחושה לא נעימה למרות שהמלל שנאמר היה חיובי.
 
סביר להניח שלאחר שהעובדים יצאו מהישיבה הם ינסו להבין אחד מהשני האם החוויה שלהם היתה זהה לאחר והם בכל מקרה לא חוו הצלחה או חיזוק חיובי.
 
שפת הגוף היא תורה שלמה שאני לא מתיימרת אפילו להעביר אותה כאן אבל מה שחשוב לשים לב זה למהות הדברים ולוודא כמה שיותר שהמסר שמועבר על ידעם יועבר בשלושת הרבדים בצורה זהה.
 
·      כאשר אני רוצה להעביר מסר חיובי חשוב שאני אעביר אותו בצורה ברורה במילים, בקול גבוה (לא יותר מידי) ועם חיוך אולי אפילו אניח יד על הזרוע של האחר כדי לחזק את דבריי.
·      במידה ואני רוצה להעביר מסר לעובדים על חוזר הוודאות הקיים בשוק ועדיין לתת להם אופק שהחברה יודעת מה היא עושה, גם פה חשוב שהקול יהיה בטוח. שהמסר יועבר בנחישות עם מלל תומך וניתן לשלב גם את הידיים כדי לתת להם הרגשה שאנחנו עוטפים אותם.
 
חשוב מאוד להתאים את המסר לקול ולשפת הגוף.
 
כמובן שמי שרוצה להתעמק בעוד בדרכים להעברת מסרים אפקטיביים אני ממליצה לכם ללמוד על סגנונות תקשורת, כי מעבר לכך שאתה אחראי על המסר שאתה מעביר וחשוב שתתאים את המלל לקול ולשפת הגוף שלך במודע. ישנו גם הצד השני שמקבל את המסר. ישנם ארבעה סוגי סגנונות שכל אחד מהם מקבל מסר בצורה קשת שונה, כך שאם נלמד ונאפיין את הסובבים אותנו יהיה לנו כלים אפקטיביים יותר להעביר את המסרים שלנו בצורה נכונה יותר עבורם.
 
כך שגם אנחנו נהנה מכך שהעברנו את המסר שלנו בצורה טובה וגם הצד השני קיבל את המסר בדרך הנכונה ביותר עבורו – התוצאה של זה היא תקשורת אפקטיבית ומקדמת.
 
איך נראית הרצאה שבה מעביר המסר מודע לכלל הנושאים שהועלו כאן:
·      המשתתפים בפגישה מקבלים את המסר בצורה המדויקת להם
·      אין מצב של בלבול בין המשתתפים לגבי המסר
·      אחוז הרתימה למסר גבוהה יותר
·      אחוז הבנת המסר היא גבוהה
·      אחוז השיתוף פעולה יגדל משמעותית
ומה שיקרה בעיקר לאורך זמן יבנה אמון ומערכות היחסים בין מעביר המסר למקבלים יהיה חזק ואיתן יותר.
 
הרי אנחנו יודעים שבסופו של יום אנחנו מנהלים בעיקר מערכות יחסים…

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *